Zielona ul. Kondratowicza w Warszawie ma szansę nagrodę Green Cities Europe Award 2023. Zmieniła się w tzw. aleję tysiąca drzew
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Przebudowa ul. Kondratowicza w Warszawie 2023
Warszawska ul. Kondratowicza zmieniła się diametralnie. Od jesieni 2022 r. można dotrzeć tu metrem, a w czerwcu 2023 zakończono metamorfozę ulicy w tzw. aleję tysiąca drzew. Czy przebudowa projektu WXCA zdobędzie „zieloną” nagrodę Green Cities Europe Award 2023? Zobacz zdjęcia!
Spis treści
- Ul. Kondratowicza w Warszawie walczy o nagrodę Green Cities Europe Award 2023
- Aleja tysiąca drzew, czyli ul. Kondratowicza po przemianie
- Co warto wiedzieć o konkursie Green Cities Europe Award?
Ul. Kondratowicza w Warszawie walczy o nagrodę Green Cities Europe Award 2023
Ul. Kondratowicza na warszawskim Targówku w ciągu ostatnich lat zmieniła się nie do poznania. Budowa stacji metra Kondratowicza oraz Bródno dała impuls do wielkiej przemiany samej ulicy. Posadzono setki drzew i krzewów, zmieniono układ jezdni, wybudowano nowe drogi dla rowerów, przejścia dla pieszych i sygnalizację. Trudno się dziwić używanemu przez UM Warszawa określeniu „aleja tysiąca drzew”.
Teraz polskie jury konkursu Green Cities Europe Award 2023 wybrało przebudowę ul. Kondratowicza jako polskiego kandydata do międzynarodowej nagrody. Projekt architektów z WXCA okazał się najlepszy spośród 14 ocenianych. Teraz stanie w szranki o „zieloną” nagrodę z innymi projektami z 13 krajów europejskich, a wyniki konkursu poznamy na przełomie listopada i grudnia 2023 w Brukseli.
Konkursowe realizacje mogą być różne, od zieleni osiedlowych, przyszkolne ogrody, małe i duże parki miejskie, place zabaw pełne zieleni aż po ciekawie zaaranżowane skwery w centrach miast. Jest jeden konkursowy warunek – to właśnie zieleń powinna mieć kluczową rolę dla kreowania wartości inwestycji – podaje strona konkursu. – Nagradzane projekty promują inwestorów, ale są też doskonałą okazją do promocji dla projektantów, wykonawców, szkółkarzy i całych gmin i miast.
Zobacz galerię: Ul. Kondratowicza zmieniła się w aleję tysiąca drzew. Zobacz zachwycającą zieloną przemianę w Warszawie
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Przebudowa ul. Kondratowicza w Warszawie 2023
Aleja tysiąca drzew, czyli ul. Kondratowicza po przemianie
Przed zmianami ul. Kondratowicza była szeroką na 60 m miejską arterią z drogą dla rowerów po jednej stronie oraz licznymi parkingami po bokach. Choć znajdowało się tu sporo zieleni (m.in. dzięki pobliskiemu parkowi), przestrzeń nie była optymalnie wykorzystana.
Okolica ta zaczęła zmieniać się w związku z wydłużeniem w głąb Targówka 2. linii metra w Warszawie. Ul. Kondratowicza została wówczas rozkopana pod budowę stacji metra Kondratowicza oraz Bródno. Nowe stacje otwarto jesienią 2022 r. i to właśnie w otoczeniu wejść do stacji metra nastąpiły pierwsze zmiany. Powstały wówczas nowe chodniki i uporządkowana przestrzeń. Posadzono także drzewa, krzewy i byliny.
Władze stolicy postanowiły wykorzystać okazję do gruntownej przebudowy ul. Kondratowicza w tzw. aleję tysiąca drzew. Miastu nie udało się jednak zgrać inwestycji – prace nad przebudową rozpoczęły się dopiero na krótko przed oddaniem stacji metra do użytku. Metamorfozą objęto odcinek od ul. Rembielińskiej do ul. św. Wincentego. Oficjalne zakończenie przebudowy ogłoszono w czerwcu 2023 r. Według projektu WXCA Zarząd Dróg Miejskich wykonał m.in. następujące prace:
- zwężono pas zieleni pomiędzy jezdniami (niewykorzystana rezerwa na tramwaj), dzięki czemu zbliżono jezdnie do siebie;
- odzyskaną przestrzeń zaprojektowano od nowa, zmieniając układ jezdni, chodników, dróg rowerowych itp. na bardziej funkcjonalny,
- posadzono 491 nowych drzew, setki krzewów, bylin i innych roślin,
- urządzono nowe skwery i zieleńce,
- wyremontowano istniejącą drogę dla rowerów i zbudowano nową po przeciwnej stronie ulicy,
- ustawiono stojaki rowerowe na 470 jednośladów,
- zbudowano nowe chodniki, postawiono ławki i latarnie,
- powstały nowe przejścia dla pieszych i nowa sygnalizacja świetlna,
- przebudowano parkingi, zmieniając przy okazji sposób parkowania ze skośnego na równoległy,
- wyznaczono miejsca dla osób niepełnosprawnych oraz tzw. miejsca „Kiss & Ride” przy stacjach metra,
- wyremontowano pobliską ul. Chodecką,
- wylano nowy asfalt na samej ul. Kondratowicza.
Przed rozpoczęciem budowy metra, ulica Kondratowicza posiadała układ z dwoma pasami w każdym kierunku, wraz z ewentualnymi dodatkowymi – do skrętu w rejonie skrzyżowań. Ta zasada została zachowana, ale układ jezdni, chodników i tras rowerowych przeszedł szereg modyfikacji. Jednocześnie – dzięki metru – znacznie wzrosła przepustowość ulicy (liczba osób będących w stanie pokonać ją różnymi środkami transportu w tym samym czasie) – podaje UM Warszawa.
Co warto wiedzieć o konkursie Green Cities Europe Award?
Nagroda Green Cities Europe Award funkcjonuje od 2020 r. Jej celem jest promowanie innowacyjnych, ciekawych projektów infrastrukturalnych, których podstawą jest zieleń. To sposób na zachęcanie miast do zielonych metamorfoz i tworzenia przyjaznej, estetycznej przestrzeni miejskiej.
W konkursie mogą startować tylko projekty zakończone. W konkursie bierze udział 13 państw europejskich, w tym m.in. Włochy, Szwecja, Niemcy, Francja, Holandia, Belgia, Dania, Grecja i oczywiście Polska. Prace krajowe ocenia lokalne jury, a następnie najlepsze projekty trafiają do rąk międzynarodowego jury, które wybiera zwycięzcę. Nagrodą jest statuetka konkursowa oraz prestiż, a także promocja danego miasta lub regionu.