Zmodernizowane dworce w Warszawie: Powiśle i Ochota

2009-06-12 11:50
Dworzec Warszawa Ochota
Autor: PKP SA

Na wyremontowanych dworcach kolejowych PKP SA Warszawa Ochota i Warszawa Powiśle można już korzystać z ramp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania. Elewacje budynków zostały pokryte również powłoką antygraffiti, która ułatwia usuwanie malunków. Nowo wyremontowane dworce są pod stałym nadzorem monitoringu i ochrony. Koszt remontu obydwu obiektów wyniósł ok. 3 mln zł.

Dworzec Warszawa Ochota
Autor: PKP SA Udogodnienia dla osób niepełnosprawnych na dworcu Warszawa Ochota

Remont dworców Warszawa Ochota i Warszawa Powiśle zakończył się na początku br. W ramach prac m.in.: wymieniono materiały wykończeniowe, fragmenty posadzki asfaltowej na płyty granitowe, odnowiono schody prowadzące na perony, wymieniono okna, wykonano izolacje cieplne i wymieniono pokrycia dachów, odnowiono tynki na zewnątrz i wewnątrz budynków, ocieplono budynki, wymieniono oświetlenie, zamontowano dodatkowe oświetlenie, wymieniono instalacje wodno-kanalizacyjne i deszczowe, wymieniono instalacje centralnego ogrzewania, wykonano nową instalację wentylacji mechanicznej nawiewno-wyciągowej i klimatyzacji, wymieniono również elementy małej architektury – umieszczono ławki w holach dworców, zastosowano elektroniczny system informacji wizualnej.
Elewacje budynków zostały pokryte powłoką antygraffiti. Nowo wyremontowane dworce są pod stałym nadzorem kamer. Koszt remontu obydwu obiektów wyniósł ok. 3 mln..
Rampy dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się znajdują się przy schodach prowadzących na perony dworców Warszawa Ochota i Warszawa Powiśle – jedna na Ochocie i dwie na Powiślu. Przy każdej z nich jest instrukcja obsługi. Aby skorzystać z rampy należy użyć kluczyków. Dwa kluczyki są na stałe przymocowane do słupków na dole i na górze schodów, i służą do sterowania platformą z zewnątrz. Trzeci kluczyk jest przymocowany do rampy i służy do poruszania się nią z poziomu platformy. Kluczyki do obsługi platform można pobrać również w kasach Kolei Mazowieckich na tych dworcach. Koszt zainstalowania ramp wyniósł w sumie ok. 240 tys. zł, po ok. 80 tys. za sztukę.

Dworzec Warszawa Powiśle
Autor: PKP SA Wyremontowana hala na dworcu Warszawa Powiśle

PKP SA przed EURO 2012 będzie prowadzić również prace na innych dworcach kolejowych w Warszawie. W miejscu obecnego dworca Warszawa Zachodnia powstanie nowy obiekt komercyjno-dworcowy we współpracy z partnerem prywatnym - francuską firmą Nexity. Dworzec Warszawa Wschodnia będzie gruntownie zmodernizowany ze środków własnych PKP SA i budżetu państwa. Największy warszawski dworzec - Warszawa Centralna także przejdzie prace remontowe do 2012 r. ze środków własnych PKP SA.
Planowana jest również przed EURO 2012 gruntowna modernizacja dworca Warszawa Stadion. Realizacja inwestycji zakłada wykorzystanie środków własnych i budżetowych. Polskie Koleje Państwowe SA są właścicielem około 2600 dworców kolejowych i zarządcą nieruchomości. W najbliższych latach PKP SA planują modernizację kilkudziesięciu i budowę nowych dworców kolejowych. Spółka rocznie przeznacza na ten cel od 30 mln do 50 mln zł. Ta kwota sięgałaby 800 mln zł, gdyby nie to, że PKP SA, jako spadkobierca Przedsiębiorstwa Państwowego PKP, musi spłacić dług historyczny w wysokości 6 mld zł.
Rocznie PKP SA, na obsługę tego długu, wydają średnio 600 mln zł.

Dworzec Warszawa Powiśle
Autor: PKP SA Dworzec Warszawa Powiśle - po remoncie

PKP SA dąży do tego, aby zmodernizowane i powstające nowe dworce były przyjazne pasażerom, bezpieczne, a także, aby spełniały standardy europejskie. Celem spółki jest stworzenie miejsc związanych nie tylko z podróżą, lecz także miejsc spotkań i przyjemnego spędzania wolnego czasu. PKP SA chcą, aby dworce były nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi, wzbogaconymi o dodatkowe usługi komercyjne, biurowe, hotelowe, restauracyjne.

Dworzec Warszawa Ochota
Autor: PKP SA Dworzec Warszawa Ochota nocą - po remoncie
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej