Zrównoważony rozwój na świecie. Urbanistyka na miarę XXI wieku. Zobacz projekty urbanistyczne - Chiny, Polinezja Francuska, Maroko
Zrównoważony rozwój staje się ideą przewodnią XXI wieku. Równowaga między terenem zabudowanym a środowiskiem przyrodniczym to cecha wspólna projektów urbanistycznych pracowni ama architecture. Francuscy architekci Thierry Melot i Philippe Fabre tworzą wizje nowych osiedli i miast na całym świecie - od Polinezji Francuskiej, przez Chiny po Maroko. Co ciekawe, większość nowych inwestycji powstaje w symbiozie z wodą.
Autor: ANAWA © ama architecture
Nowe Miasto Hengqin (Hengqin New Town), Chine Zhuhai, China; autor projektu: © ama architecture. Wizualizacja mariny
Nowe Miasto Hengqin (Hengqin New Town), prowincja
Zhuhai, Chiny
Projekt zagospodarowania strefy miasta Hengqin w Makau Zuhai, HENGQIN, Chiny, o powierzchni 100 km2, powstał w wyniku międzynarodowego konkursu w roku 2010.
Nowe Miasto Hengqin będzie liczyło 280 000 mieszkańców żyjących na obszarze porównywalnym z Paryżem. Koncepcja uwzględnia trzypoziomowa strukturę urbanistyczną i strefy, z których każda będzie nawiązywała do historycznej przeszłości regionu. Ciekawostką jest, iż projekt przywraca i restauruje tradycyjny układ kanałów tego rolniczego dawniej regionu. Część z nich będzie zmodernizowana i włączona w miejską sieć kanalizacyjną. Zostaną do niej przyłączone lokalne zespoły mieszkaniowe.
Metryka obiektu
Nazwa | Nowe miasto Hengqin (Hengqin New Town) |
Lokalizacja | Zhuhai, Chine Zhuhai, China |
Projekt | Projekt urbanistyczny z architekturą krajobrazu nowego miasta na wyspie Hengqin (Urban and landscaping project management for the island of Hengqin for the free-trade city) |
Powierzchnia | 5 600 ha |
Inwestor | Zhuhai Da Hengqin Development Co., Ltd. |
Architektura | ama architecture: Thierry Melot, Philippe Fabre, Liguo Li |
Projekt manager | Rahman Elezi |
Architektura krajobrazu | Agence Babylone |
Wspólpraca inzynierska | EGIS, concours competition |
Autor: ANAWA © ama architecture
Stacja turystyczna Kala Iris, Maroko, autor projektu: © ama architecture. Model stacji wpisany w widok wybrzeża Morza Śródziemnego
Stacja turystyczna Kala Iris, Maroko
Projekt stacji turystycznej Kala Iris przwiduje, iż większość linii brzegowej będzie wolna od zabudowy. Tylko nieliczne, szczególnie uprzywilejowane obiekty będą lokowane przy nabrzeżu. Budynki apartamentowe zostały zgrupowane w zespoły ("citadels") starannie wkomponowane w krajobraz nadmorskich wzgórz. Przy czym zabudowę przwidziano tylko w miejscach już pozbawionych roślinności (wylesionych). Poszczególne zespoły będą odseparowane od siebie skalistymi wzgórzami w barwie ochry. Krajobrazowo stacja będzie nawiązywała do tradycyjnego obrazu niewielkich wiosek rozmieszczonych wśród stromych wzgórz - nagich lub pokrytych warstwą zarośli. Kolorystycznie, biel domów silnie skontrastowana będzie z barwą skał i zarośli, a patrząc drugiej strony - z oszałamiającym błękitem morza.
Metryka obiektu
Nazwa | Kala Iris |
Lokalizacja | Kala Iris, Marocco |
Projekt | Projekt stacji turystycznej dla 12 tys. gości wraz z planem urbanistycznym i architektura krajobracu (Tourist resort catering for 12,000 visitors, urban and landscaping master plan and outline proposals for infrastructures) |
Powierzchnia | 420 000 m² pow. użytkowej na terenie 400 ha |
Inwestor | SAVCI (Med Z, Palmeraie Développement, Actif Invest) |
Architektura | ama architecture : Thierry Melot, Vincent Bertin |
Projekt manager | Caterina Cipolletta |
Generalny wykonawca i Operator | BYMARO |
Architektura krajobrazu | Agence Babylone |
Współpraca inżynierska | BBI, Egis aménagement |
Autor: Mathieu Lesavre, © ama architecture
Front de Mer de Papeete, Tahiti, Polinezja Francuska, autor projektu: © ama architecture. Widok na zatokę i planowaną inwestycję
Urbanistyka Front de Mer de Papeete, Tahiti, Polinezja Francuska
Studium dotyczy terenu o pow. 400 ha leżącego w samym centrum aglomeracji miejskiej. Z jednej strony jest on włączony w ogólny plan zagospodarowania przestrzennego pasa wybrzeża o długości 14 km i respektuje jego założenia, a z drugiej - proponuje radykalne nowe rozwiązanie dla transportu publicznego. Studium kładzie nacisk na rozwój wybrzeża i głęboką restrukturyzację obszaru wokół portu. Zwycięski projekt bazuje przy tym na radykalnym wniosku, złożonym przez konsorcjum ARR i Coteba, a związanym z rozbudową transportu publicznego i utworzeniem nowego korytarza transportowego. Diagnoza i logiczne rozwiązanie oparte są na badaniach naukowych - jest to klucz do rzeczywistej restrukturyzacji miasta, blokowanej dotąd przez problemy związane z nieruchomościami i całkowicie niewydolny system ruchu drogowego.
Metryka obiektu
Nazwa | Aménagement et mise en valeur du front de mer de Papeete |
Lokalizacja | Tahiti, Polinezja Francuska |
Projekt | Studium urbanistyczne wraz z architekturą + projekt systemu transportowego (Étude de définition + maîtrise d’oeuvre du tramway sur pneus) |
Powierzchnia | 400 ha |
Inwestor | E.G.T. (Établissement des Grands travaux) |
Architektura | ama architecture: Thierry Melot, Vincent Bertin |
Projekt manager | Anne-Claire Tessier, Kiarash Becheur, Caterina Cipolletta |
Współpraca projektowa | Atelier Jean Chicou |
Architektura krajobrazu | Florence Mercier |
Współpraca inżynierska | Coteba, mandataire lead contractor |
Ama architecture i zrównoważony rozwój
Ama architecture, francuskie biuro architektoniczne o międzynarodowym zasięgu, skupia architektów, wspólników, partnerów, szefów firm z wielu krajów, których łączy wspólna pasja – architektura, sztuka i urbanistyka, poprawa jakości życia w mieście w duchu zrównoważonego rozwoju i poszanowania naszej planety.
Działania zespołu ama architekcture podporządkowane są przestrzeni miejskiej, traktowanej jako tygiel kultury, obszar wyższej jakości życia i ośrodek prosperity społeczeństw - miejsce, które daje nadzieję na zdobycie wykształcenia i lepszy byt naszych dzieci.
Pracownią projektową kierują architekci: Thierry Melot, Vincent Bertin, Philippe Fabre i Liguo Li, którzy cenią zrównoważony rozwój i humanistyczne ambicje. Pracownia kieruje się w swoich projektach ideami i stylem pracy swoich założycieli. Od dziesięciu lat łączy zaangażowanie w projektowanie miast z wyzwaniami zrównoważonego rozwoju, czego efekty w sferze poszukiwań architektonicznych i urbanistycznych widoczne są na całym świecie: od Paryża po Dakar, Bahrajn, Tahiti i Szanghaj.
– Obecnie nie ma prawdziwych relacji między poziomem jakości ekologicznej miasta a jego kształtem i architekturą. W naszej pracowni bronimy idei, że to przez racjonalne podejście osiedla miejskie są humanizowane. Racjonalne podejście powinno uwzględniać: tożsamość miejsca i krajobrazu, analizę "genius loci" i jego uwarunkowań geograficznych, kulturowych, klimatycznych etc., a także kontekst zabudowy - osiedla ludzkie są jak "zapis w krajobrazie". Architektura powstaje na skrzyżowaniu tych trzech komponentów – mówi architekt Thierry Melot.
Od 2000 roku pracownia projektowa czterokrotnie poszerzyła swoją działalność, prowadzoną w połowie we Francji, a w połowie na rynkach zagranicznych. Z tego tytułu architekci z pracowni ama architecture stali się ambasadorami innowacyjnej architektury francuskiej i cieszą się dużym uznaniem na arenie międzynarodowej.
Jądrem pracowni jest laboratorium badawcze, gdzie rodzą się nowatorskie rozwiązania techniczne i większość pomysłów oraz syntetyczne, konceptualne opracowania urbanistyczne, dzięki którym powstają projekty i prace nad poszczególnymi kontraktami. Każde współzawodnictwo jest postrzegane jako okazja do odkrywania nowych tematów opracowań i wspierania inwencji twórczej.
Realizacje ama architecture
Pracownię ama architecture wyróżnia miejętność panowania nad wielkimi projektami. W połączeniu z szybkością realizacji opracowań koncepcyjnych i efektywnością techniczną jest to główny czynnik sukcesu przy wykonywaniu opracowań i realizacji robót. Z tego też powodu, w latach 2010 i 2011 firma ama architecture 12-krotnie pełniła funkcję generalnego projektanta oraz wykonała 15 opracowań dla miast o łącznej wartości 185 mln euro.
Najbardziej znane realizacje ama architecture
- Uniwersytet Orlean la Source (1984-2000)
- Plan zagospodarowania miasta Lyon-Confluence (1997-2000)
- Nowe miasto Bahrajn Północ (2003-2007)
- Wielkie zespoły mieszkaniowe wokół dzielnicy La Défense (1990-2010)
- Siedziba British Petroleum w Cergy Pontoise (1988-1991)
- Nowe miasto Hengqin w Makau Zuhei, Chiny (2010-2015).