Zrównoważony rozwój na świecie. Urbanistyka na miarę XXI wieku. Zobacz projekty urbanistyczne - Chiny, Polinezja Francuska, Maroko

2012-08-02 15:08
Zrównoważony rozwój na świecie. Inwestycje na miarę XXI wieku
Autor: Mathieu Lesavre, © ama architecture Front de Mer de Papeete, Tahiti, Polinezja Francuska, autor projektu: © ama architecture. Widok na zatokę i planowaną inwestycję

Zrównoważony rozwój staje się ideą przewodnią XXI wieku. Równowaga między terenem zabudowanym a środowiskiem przyrodniczym to cecha wspólna projektów urbanistycznych pracowni ama architecture. Francuscy architekci Thierry Melot i Philippe Fabre tworzą wizje nowych osiedli i miast na całym świecie - od Polinezji Francuskiej, przez Chiny po Maroko. Co ciekawe, większość nowych inwestycji powstaje w symbiozie z wodą.

Nowe Miasto Hengqin (Hengqin New Town),  prowincja

Zhuhai, Chiny

Projekt zagospodarowania strefy miasta Hengqin w Makau Zuhai, HENGQIN, Chiny, o powierzchni 100 km2, powstał w wyniku międzynarodowego konkursu w roku 2010.

Nowe Miasto Hengqin będzie liczyło 280 000 mieszkańców żyjących na obszarze porównywalnym z Paryżem. Koncepcja uwzględnia trzypoziomowa strukturę urbanistyczną i strefy, z których każda będzie nawiązywała do historycznej przeszłości regionu. Ciekawostką jest, iż projekt przywraca i restauruje tradycyjny układ kanałów tego rolniczego dawniej regionu. Część z nich będzie zmodernizowana i włączona w miejską sieć kanalizacyjną. Zostaną do niej przyłączone lokalne zespoły mieszkaniowe.

Metryka obiektu

Dane obiektu
Nazwa Nowe miasto Hengqin (Hengqin New Town)
Lokalizacja Zhuhai, Chine Zhuhai, China
Projekt Projekt urbanistyczny z architekturą krajobrazu nowego miasta na wyspie Hengqin (Urban and landscaping project management for the island of Hengqin for the free-trade city)
Powierzchnia 5 600 ha
Inwestor Zhuhai Da Hengqin Development Co., Ltd.
Architektura ama architecture: Thierry Melot, Philippe Fabre, Liguo Li
Projekt manager Rahman Elezi
Architektura krajobrazu Agence Babylone
Wspólpraca inzynierska EGIS, concours competition 

Stacja turystyczna Kala Iris, Maroko

Projekt stacji turystycznej Kala Iris przwiduje, iż większość linii brzegowej będzie wolna od zabudowy. Tylko nieliczne, szczególnie uprzywilejowane obiekty będą lokowane przy nabrzeżu. Budynki apartamentowe zostały zgrupowane w zespoły ("citadels") starannie wkomponowane w krajobraz nadmorskich wzgórz. Przy czym zabudowę przwidziano tylko w miejscach już pozbawionych roślinności (wylesionych). Poszczególne zespoły będą odseparowane od siebie skalistymi wzgórzami w barwie ochry. Krajobrazowo stacja będzie nawiązywała do tradycyjnego obrazu niewielkich wiosek rozmieszczonych wśród stromych wzgórz - nagich lub pokrytych warstwą zarośli. Kolorystycznie, biel domów silnie skontrastowana będzie z barwą skał i zarośli, a patrząc drugiej strony - z oszałamiającym błękitem morza.

 

Metryka obiektu

Dane obiektu
Nazwa Kala Iris
Lokalizacja Kala Iris, Marocco
Projekt Projekt stacji turystycznej dla 12 tys. gości wraz z planem urbanistycznym i architektura krajobracu (Tourist resort catering for 12,000 visitors, urban and landscaping master plan and outline proposals for infrastructures)
Powierzchnia 420 000 m² pow. użytkowej na terenie 400 ha
Inwestor SAVCI (Med Z, Palmeraie Développement, Actif Invest)
Architektura ama architecture : Thierry Melot, Vincent Bertin
Projekt manager Caterina Cipolletta
Generalny wykonawca i Operator BYMARO
Architektura krajobrazu Agence Babylone
Współpraca inżynierska  BBI, Egis aménagement

 

Urbanistyka Front de Mer de Papeete, Tahiti, Polinezja Francuska

Studium dotyczy terenu o pow. 400 ha leżącego w samym centrum aglomeracji miejskiej. Z jednej strony jest on włączony w ogólny plan zagospodarowania przestrzennego pasa wybrzeża o długości 14 km i respektuje jego założenia, a z drugiej - proponuje radykalne nowe rozwiązanie dla transportu publicznego. Studium kładzie nacisk na rozwój wybrzeża i głęboką restrukturyzację obszaru wokół portu. Zwycięski projekt bazuje przy tym na radykalnym wniosku, złożonym przez konsorcjum ARR i Coteba, a związanym z rozbudową transportu publicznego i utworzeniem nowego korytarza transportowego. Diagnoza i logiczne rozwiązanie oparte są na badaniach naukowych - jest to klucz do rzeczywistej restrukturyzacji miasta, blokowanej dotąd przez problemy związane z nieruchomościami i całkowicie niewydolny system ruchu drogowego.

Metryka obiektu

Dane obiektu
Nazwa Aménagement et mise en valeur du front de mer de Papeete
Lokalizacja Tahiti, Polinezja Francuska
Projekt Studium urbanistyczne wraz z architekturą + projekt systemu transportowego (Étude de définition + maîtrise d’oeuvre du tramway sur pneus)
Powierzchnia 400 ha
Inwestor E.G.T. (Établissement des Grands travaux)
Architektura ama architecture: Thierry Melot, Vincent Bertin
Projekt manager Anne-Claire Tessier, Kiarash Becheur, Caterina Cipolletta
Współpraca projektowa Atelier Jean Chicou
Architektura krajobrazu Florence Mercier
Współpraca inżynierska Coteba, mandataire lead contractor

Ama architecture i zrównoważony rozwój

Ama architecture, francuskie biuro architektoniczne o międzynarodowym zasięgu, skupia architektów, wspólników, partnerów, szefów firm z wielu krajów, których łączy wspólna pasja – architektura, sztuka i urbanistyka, poprawa jakości życia w mieście w duchu zrównoważonego rozwoju i poszanowania naszej planety.
Działania zespołu ama architekcture podporządkowane są przestrzeni miejskiej, traktowanej jako tygiel kultury, obszar wyższej jakości życia i ośrodek prosperity społeczeństw - miejsce, które daje nadzieję na zdobycie wykształcenia i lepszy byt naszych dzieci.

Pracownią projektową kierują architekci: Thierry Melot, Vincent Bertin, Philippe Fabre i Liguo Li, którzy cenią zrównoważony rozwój i humanistyczne ambicje. Pracownia kieruje się w swoich projektach ideami i stylem pracy swoich założycieli. Od dziesięciu lat łączy zaangażowanie w projektowanie miast z wyzwaniami zrównoważonego rozwoju, czego efekty w sferze poszukiwań architektonicznych i urbanistycznych widoczne są na całym świecie: od Paryża po Dakar, Bahrajn, Tahiti i Szanghaj.

– Obecnie nie ma prawdziwych relacji między poziomem jakości ekologicznej miasta a jego kształtem i architekturą. W naszej pracowni bronimy idei, że to przez racjonalne podejście osiedla miejskie są humanizowane. Racjonalne podejście powinno uwzględniać: tożsamość miejsca i krajobrazu, analizę "genius loci" i jego uwarunkowań geograficznych, kulturowych, klimatycznych etc., a także kontekst zabudowy - osiedla ludzkie są jak "zapis w krajobrazie". Architektura powstaje na skrzyżowaniu tych trzech komponentów – mówi architekt Thierry Melot.

Od 2000 roku pracownia projektowa czterokrotnie poszerzyła swoją działalność, prowadzoną w połowie we Francji, a w połowie na rynkach zagranicznych. Z tego tytułu architekci z pracowni ama architecture stali się ambasadorami innowacyjnej architektury francuskiej i cieszą się dużym uznaniem na arenie międzynarodowej.
Jądrem pracowni jest laboratorium badawcze, gdzie rodzą się nowatorskie rozwiązania techniczne i większość pomysłów oraz syntetyczne, konceptualne opracowania urbanistyczne, dzięki którym powstają projekty i prace nad poszczególnymi kontraktami. Każde współzawodnictwo jest postrzegane jako okazja do odkrywania nowych tematów opracowań i wspierania inwencji twórczej.

Realizacje ama architecture

Pracownię ama architecture wyróżnia miejętność panowania nad wielkimi projektami. W połączeniu z szybkością realizacji opracowań koncepcyjnych i efektywnością techniczną jest to główny czynnik sukcesu przy wykonywaniu opracowań i realizacji robót. Z tego też powodu, w latach 2010 i 2011 firma ama architecture 12-krotnie pełniła funkcję generalnego projektanta oraz wykonała 15 opracowań dla miast o łącznej wartości 185 mln euro.

Najbardziej znane realizacje ama architecture

  • Uniwersytet Orlean la Source (1984-2000)
  • Plan zagospodarowania miasta Lyon-Confluence (1997-2000)
  • Nowe miasto Bahrajn Północ (2003-2007)
  • Wielkie zespoły mieszkaniowe wokół dzielnicy La Défense (1990-2010)
  • Siedziba British Petroleum w Cergy Pontoise (1988-1991)
  • Nowe miasto Hengqin w Makau Zuhei, Chiny (2010-2015). 
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej