Duże zmiany na ul. Stawki na Muranowie w Warszawie. Mniej pasów dla samochodów, nowe zasady parkowania
Ul. Stawki na Muranowie w Warszawie przechodzi sporą przemianę. Kierowcy samochodów stracą po jednym pasie ruchu z powodu oddzielenia torowiska tramwajowego od jezdni. Już wprowadzono też nowy system parkowania równoległego. Zmiany mają na celu poprawę bezpieczeństwa na jednym z najmniej bezpiecznych przejść dla pieszych w mieście.
Spis treści
- Ul. Stawki na Muranowie w Warszawie przechodzi zmiany, bo jest groźna dla pieszych
- Jakie zmiany na ul. Stawki w Warszawie?
- Na tym nie koniec zmian na ul. Stawki. Warszawa szykuje większą przebudowę
Ul. Stawki na Muranowie w Warszawie przechodzi zmiany, bo jest groźna dla pieszych
W 2021 r. zakończył się w Warszawie trwający 5 lat audyt, podczas którego badano bezpieczeństwo pieszych na poszczególnych przejściach bez świateł. Okazało się, że jedno z najbardziej niebezpiecznych przejść w stolicy znajduje się przy ul. Stawki 5/7 na Muranowie – uzyskało ono 0 punktów na 6.
- Dowiedz się również: Strefa czystego transportu, Warszawa. Te samochody nie wjadą do SCT w stolicy
Zagrożenie wynika z faktu, że piesi mają tu do pokonania 14-metrową jezdnię (4 pasy ruchu) i torowisko tramwajowe, a kierowcy nieraz przekraczają tu dozwoloną prędkość. Do tego tramwaje zatrzymujące się na przystankach ograniczają widoczność, a warto dodać, że ich pasażerowie wysiadają tu wprost na jezdnię. Co więcej, ruch pieszy jest tu bardzo duży z uwagi na bliskość szkoły, uczelni i domu kultury. To proszenie się o tragedię.
- Dowiedz się więcej: Pod placem Powstańców Warszawy powstaje podziemny parking na 420 miejsc. Kiedy otwarcie? Zobacz zdjęcia z budowy
W sumie audytorzy wskazali 481 przejść, na których bezpieczeństwo należy poprawić w pierwszej kolejności. To przejścia ocenione na 0, 1 i w niektórych przypadkach na 2. Najwięcej (36 przejść w 31 lokalizacjach) w Wawrze. Najmniej (12 przejść w 10 lokalizacjach) w Wesołej – podaje UM Warszawa.
Jakie zmiany na ul. Stawki w Warszawie?
W związku z wnioskami płynącymi z audytu bezpieczeństwa Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie w najbliższych miesiącach wprowadzi następujące zmiany na ul. Stawki od ul. Pokornej do skrzyżowania z al. Jana Pawła II:
- torowisko tramwajowe zostanie odseparowane od jezdni, co oznacza, że kierowcy samochodów nie będą już mogli na nie wjechać – stracą po jednym pasie ruchu w każdą stronę
- przy przejściu dla pieszych przy ul. Stawki 5/7 na jezdni pojawią się azyle z żółtymi słupkami, które pozwolą bezpiecznie poczekać w trakcie przechodzenia,
- do lutego przejście przy ul. Stawki 5/7 zostanie doświetlone nowymi latarniami,
- po południowej stronie ulicy parkowanie skośne już zamieniono na parkowanie równoległe, dzięki czemu piesi mają do dyspozycji szerszy chodnik.
Separatory, które zamontujemy między torowiskiem a jezdnią, uniemożliwią jazdę tym samym pasem co tramwaje. Od al. Jana Pawła II ulicę stopniowo zwęzimy. Przed skrzyżowaniem z ul. Dziką będzie można jechać prosto lub skręcić z prawo w ul. Karmelicką. To drugie rozwiązanie sugerujemy tym, którzy do tej pory odbijali w lewo (z prowadzonych przez nas pomiarów wynika, że niezależnie od pory dnia było to mniej niż 20 proc. wszystkich przejeżdżających tędy kierowców). Teraz takiej możliwości nie będzie. Tym, którzy chcą dojechać do ul. Dzikiej, sugerujemy skręt w prawo w ul. Karmelicką i powrót przez rondo łączące ją z ul. Anielewicza – podaje ZDM. – Za to łatwiej będzie skręcić kierowcom jadącym ul. Stawki od Andersa w lewo w ul. Dubois. Specjalnie dla nich wyznaczymy osobny pas przed skrzyżowaniem.
ZDM zapowiada, że będzie obserwować ruch na ul. Stawki po wprowadzeniu zmian i w razie czego podejmować dalsze decyzje. Poza poprawą bezpieczeństwa pieszych (oraz pasażerów tramwajów, którzy wysiadają w tym miejscu bezpośrednio na jezdnię) funkcjonalne zwężenie ulicy ma zniechęcić kierowców do przekraczania dozwolonej prędkości.
- Zobacz także: Nowa ulica z 52 drzewami przy Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Warszawa ma nową zieleń pod Pałacem Kultury
Na tym nie koniec zmian na ul. Stawki. Warszawa szykuje większą przebudowę
Obecne zmiany na ul. Stawki to tylko doraźne poprawki przed większą przebudową, która planowana jest pod koniec dekady. W latach 2028–2029 Tramwaje Warszawskie planują bowiem dużą przebudowę torowiska w ul. Jana Pawła II oraz Stawki. Zmiany obejmą m.in. montaż zielonych torowisk tramwajowych, budowę nowych rozjazdów, wymianę szyn, przesunięcie części przystanków oraz utworzenie wspólnego pasa dla tramwajów i autobusów miejskich.
Przetarg na wykonanie tych prac (drugi z kolei) rozpisano w listopadzie 2023 r., a firmy mogą składać oferty do 9 stycznia 2024 r. Zwycięzca przetargu przystąpi następnie do prac projektowych. Na przygotowanie dokumentacji przewidziano 25 miesięcy od momentu zawarcia umowy.
- Przeczytaj też: Nowe drzewa na placu Bankowym. Warszawa odświeża ważny plac w oczekiwaniu na wielką przebudowę
Na ul. Stawki powstanie wspólny pas dla tramwajów i autobusów. Torowisko zostanie zazielenione. Z kolei przy ul. Dzikiej planowane są tzw. przystanki wiedeńskie, czyli podniesiony fragment jezdni pozwalający pasażerom wygodnie wsiadać do tramwajów i autobusów. Taka rekomendacja znalazła się w uwagach po zakończeniu audytu przejścia dla pieszych na ul. Stawki 5/7 – wyjaśnia ZDM.
- Zobacz galerię: Patodeweloperka Warszawa. I tak niestety buduje się w Warszawie
Autor: Szymon Starnawski
Bliska Wola Tower składa się z trzech wysokich na niemal sto metrów wieżowców wypełniających w całości niewielką działkę. Zw względu na skojarzenia z Azją, mieszkańcy stolicy nazwali tę patodeweloperkę warszawskim Hongkongiem