Duże zmiany na ul. Stawki na Muranowie w Warszawie. Mniej pasów dla samochodów, nowe zasady parkowania

2023-12-13 12:16
Ul. Stawki 5/7 na Muranowie w Warszawie, przejście dla pieszych
Autor: ZDM Warszawa Według zakończonego w 2021 r. audytu przejście dla pieszych przy ul. Stawki 5/7 jest jednym z najniebezpieczniejszych w całej Warszawie.

Ul. Stawki na Muranowie w Warszawie przechodzi sporą przemianę. Kierowcy samochodów stracą po jednym pasie ruchu z powodu oddzielenia torowiska tramwajowego od jezdni. Już wprowadzono też nowy system parkowania równoległego. Zmiany mają na celu poprawę bezpieczeństwa na jednym z najmniej bezpiecznych przejść dla pieszych w mieście.

Spis treści

  1. Ul. Stawki na Muranowie w Warszawie przechodzi zmiany, bo jest groźna dla pieszych
  2. Jakie zmiany na ul. Stawki w Warszawie?
  3. Na tym nie koniec zmian na ul. Stawki. Warszawa szykuje większą przebudowę

Ul. Stawki na Muranowie w Warszawie przechodzi zmiany, bo jest groźna dla pieszych

W 2021 r. zakończył się w Warszawie trwający 5 lat audyt, podczas którego badano bezpieczeństwo pieszych na poszczególnych przejściach bez świateł. Okazało się, że jedno z najbardziej niebezpiecznych przejść w stolicy znajduje się przy ul. Stawki 5/7 na Muranowie – uzyskało ono 0 punktów na 6.

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Zagrożenie wynika z faktu, że piesi mają tu do pokonania 14-metrową jezdnię (4 pasy ruchu) i torowisko tramwajowe, a kierowcy nieraz przekraczają tu dozwoloną prędkość. Do tego tramwaje zatrzymujące się na przystankach ograniczają widoczność, a warto dodać, że ich pasażerowie wysiadają tu wprost na jezdnię. Co więcej, ruch pieszy jest tu bardzo duży z uwagi na bliskość szkoły, uczelni i domu kultury. To proszenie się o tragedię.

Ul. Stawki 5/7 na Muranowie w Warszawie, przejście dla pieszych
Autor: ZDM Warszawa Według audytu bezpieczeństwa piesi potrzebują aż 10 sekund na pokonanie tego przejścia, a osoby starsze nawet 14 sekund. Jednocześnie kierowcy często przekraczają tu prędkość.

W sumie audytorzy wskazali 481 przejść, na których bezpieczeństwo należy poprawić w pierwszej kolejności. To przejścia ocenione na 0, 1 i w niektórych przypadkach na 2. Najwięcej (36 przejść w 31 lokalizacjach) w Wawrze. Najmniej (12 przejść w 10 lokalizacjach) w Wesołej – podaje UM Warszawa.

Jakie zmiany na ul. Stawki w Warszawie?

W związku z wnioskami płynącymi z audytu bezpieczeństwa Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie w najbliższych miesiącach wprowadzi następujące zmiany na ul. Stawki od ul. Pokornej do skrzyżowania z al. Jana Pawła II:

  • torowisko tramwajowe zostanie odseparowane od jezdni, co oznacza, że kierowcy samochodów nie będą już mogli na nie wjechać – stracą po jednym pasie ruchu w każdą stronę
  • przy przejściu dla pieszych przy ul. Stawki 5/7 na jezdni pojawią się azyle z żółtymi słupkami, które pozwolą bezpiecznie poczekać w trakcie przechodzenia,
  • do lutego przejście przy ul. Stawki 5/7 zostanie doświetlone nowymi latarniami,
  • po południowej stronie ulicy parkowanie skośne już zamieniono na parkowanie równoległe, dzięki czemu piesi mają do dyspozycji szerszy chodnik.

Separatory, które zamontujemy między torowiskiem a jezdnią, uniemożliwią jazdę tym samym pasem co tramwaje. Od al. Jana Pawła II ulicę stopniowo zwęzimy. Przed skrzyżowaniem z ul. Dziką będzie można jechać prosto lub skręcić z prawo w ul. Karmelicką. To drugie rozwiązanie sugerujemy tym, którzy do tej pory odbijali w lewo (z prowadzonych przez nas pomiarów wynika, że niezależnie od pory dnia było to mniej niż 20 proc. wszystkich przejeżdżających tędy kierowców). Teraz takiej możliwości nie będzie. Tym, którzy chcą dojechać do ul. Dzikiej, sugerujemy skręt w prawo w ul. Karmelicką i powrót przez rondo łączące ją z ul. Anielewicza – podaje ZDM. – Za to łatwiej będzie skręcić kierowcom jadącym ul. Stawki od Andersa w lewo w ul. Dubois. Specjalnie dla nich wyznaczymy osobny pas przed skrzyżowaniem.

Parkowanie skośne po południowej stronie ul. Stawki na Muranowie w Warszawie
Autor: ZDM Warszawa Parkowanie skośne po południowej stronie ul. Stawki zostanie zamienione na parkowanie równoległe, co pozwoli poszerzyć chodnik.

ZDM zapowiada, że będzie obserwować ruch na ul. Stawki po wprowadzeniu zmian i w razie czego podejmować dalsze decyzje. Poza poprawą bezpieczeństwa pieszych (oraz pasażerów tramwajów, którzy wysiadają w tym miejscu bezpośrednio na jezdnię) funkcjonalne zwężenie ulicy ma zniechęcić kierowców do przekraczania dozwolonej prędkości.

Na tym nie koniec zmian na ul. Stawki. Warszawa szykuje większą przebudowę

Obecne zmiany na ul. Stawki to tylko doraźne poprawki przed większą przebudową, która planowana jest pod koniec dekady. W latach 2028–2029 Tramwaje Warszawskie planują bowiem dużą przebudowę torowiska w ul. Jana Pawła II oraz Stawki. Zmiany obejmą m.in. montaż zielonych torowisk tramwajowych, budowę nowych rozjazdów, wymianę szyn, przesunięcie części przystanków oraz utworzenie wspólnego pasa dla tramwajów i autobusów miejskich.

Przetarg na wykonanie tych prac (drugi z kolei) rozpisano w listopadzie 2023 r., a firmy mogą składać oferty do 9 stycznia 2024 r. Zwycięzca przetargu przystąpi następnie do prac projektowych. Na przygotowanie dokumentacji przewidziano 25 miesięcy od momentu zawarcia umowy.

Na ul. Stawki powstanie wspólny pas dla tramwajów i autobusów. Torowisko zostanie zazielenione. Z kolei przy ul. Dzikiej planowane są tzw. przystanki wiedeńskie, czyli podniesiony fragment jezdni pozwalający pasażerom wygodnie wsiadać do tramwajów i autobusów. Taka rekomendacja znalazła się w uwagach po zakończeniu audytu przejścia dla pieszych na ul. Stawki 5/7 – wyjaśnia ZDM.

Rozumiesz te modne słowa czy powtarzasz tylko jak papuga? Quiz językowy dla inteligentnych

Pytanie 1 z 12
Betonoza to...
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej