Bramy garażowe. Podział bram garażowych ze względu na sposób otwierania i sterowania

2019-08-26 11:33
Brama garażowa rolowana
Autor: Wiśniowski Brama garażowa rolowana wykonana jest z wąskich, kilkucentymetrowych lameli – stalowych bądź aluminiowych zazwyczaj wypełnionych pianką poliuretanową. Lamele połączone są przegubowo na całej długości ramy. Rolowana brama garażowa nawijana na wał umieszczony w kasecie znajdującej się nad otworem wjazdowym do garażu

Jaka jest definicja bramy garażowej? Sprawdź podział bram garażowych na bramy segmentowe, bramy uchylne, bramy rolowane, a także inne ze względu na sposób otwierania i systemy sterowania. Zobacz, która norma określa najważniejsze parametry bram garażowych.

Bramy garażowe – bramy (wrota, drzwi) stosowane do zam­knięcia garaży zarówno wolno stojących, jak i usytuowanych w bryle budynku lub w wydzielonej przestrzeni w hali garażowej (np. podziemnej). Cechą charakteryzującą bramy garażowe, oprócz określonych wymiarów, jest częstotliwość otwierania w ciągu dnia – maksymalnie 20 razy. Powyżej tej wartości należy stosować bramy przemysłowe.

Bramy przemysłowe – bramy, które otwiera się częściej niż raz na godzinę. Mimo rozwiązań konstrukcyjnych analogicznych do bram garażowych, przemysłowe wykonane są z bardziej wytrzymałych elementów (łożyska toczne zamiast ślizgowych, większe wymiary i siły systemu sprężyn, zabezpieczenia przed pęknięciem sprężyny lub linki itd.). Montuje się je zazwyczaj w kompleksach magazynowych z dużymi otworami przejazdowymi, myjniach, halach przemysłowych, warsztatach, salonach sprzedaży, wjazdach do garaży wielostanowiskowych. Do bram przemysłowych należą także kraty rolowane, wykonane ze stali nierdzewnej, cynkowanej bądź aluminium. Mocuje się je w miejscach, w których wymagana jest intensywna wentylacja i ochrona przed włamaniem, np. w garażach podziemnych, centrach handlowych i magazynach. Do pomieszczeń przemysłowych używa się również produkowanych z aluminium lub stali bram składanych.

Bramy garażowe obejmują bardzo szeroki asortyment wyrobów, które różnią się rodzajem konstrukcji oraz sposobem otwierania i zamykania. Normą zawierającą podstawowe metody badań jest norma europejska PN-EN 13241+A2:2016-10 „Bramy - Norma wyrobu, właściwości eksploatacyjne”.

Brama garażowa segmentowa górna
Autor: Normstahl Brama garażowa segmentowa górna to najczęściej stosowane rozwiązanie. Zasada działania takiej bramy garażowej jest bardzo prosta – segmenty poruszają się na rolkach po prowadnicach zamontowanych do ścian i sufitu garażu. Po otwarciu bramy płaszcz chowa się pod sufitem
Bramy garażowe - obowiązujące normy

Wymagania związane z bezpieczeństwem i wymagania eksploatacyjne, z wyjątkiem odporności ogniowej i dymoszczelności, dotyczące bram i barier przeznaczonych do instalowania na obszarach znajdujących się w zasięgu ludzi, i których głównym zamierzonym zastosowaniem jest stworzenie bezpiecznego dostępu dla towarów i pojazdów, wraz z towarzyszącymi im lub kierującymi nimi osobami, w obiektach przemysłowych, handlowych i mieszkalnych określa norma europejska PN-EN 13241+A2:2016-10. W normie uwzględniono również bramy zwijane żaluzjowe i kraty zwijane stosowane w lokalach handlowych, przewidziane raczej dla dostępu ludzi niż pojazdów i towarów. Właściwości bram garażowych dotyczące odporności ogniowej i/lub dymoszczelności określa norma EN 16034.

Bramy garażowe - sposoby otwierania

Najważniejszą cechą, którą różnią się bramy garażowe między sobą, jest sposób ich otwierania. Najczęściej stosowane obecnie są bramy garażowe segmentowe górne. Wynika to przede wszystkim z tego, że bramy garażowe segmentowe zajmują mało miejsca. Ponieważ skrzydło nie wysuwa się poza obrys garażu, można je stosować także przy krótkich podjazdach i, gdy wyjazd z garażu znajduje się blisko chodnika czy ulicy (nawet w linii ogrodzenia).

Podział bram garażowych ze względu na sposób otwierania:

  • bramy garażowe otwierane do góry:
    bramy rolowane – zbudowane z połączonych ze sobą poziomych profili (listew); podczas otwierania panele zwijane są na wale do kasety przymocowanej do nadproża (na zewnątrz lub wewnątrz obiektu),
    – bramy segmentowe górne (zwane również sekcyjnymi) – konstrukcja bramy to połączone zawiasami poziome segmenty (sekcje, panele z blachy lub z płyty warstwowej), które przesuwają się po równo­ległych prowadnicach; po całkowitym otwarciu mogą znajdować się poziomo pod sufitem lub są złożone w pozycji pionowej za nadprożem,
    – bramy uchylne – skrzydło bramy to płyta z blachy, drewna, PVC lub izolowanego panelu; otwieranie odbywa się przez uniesienie płyty bramy, która porusza się w prowadnicach, i umieszczenie jej pod sufitem garażu; ciężar skrzydła jest niwelowany przez zastosowanie mechanizmu przeciwwagi (ciężarki lub sprężyny),
    – bramy teleskopowe – segmenty podnoszone w górę za pomocą linek wchodzą teleskopowo jedne w drugie,
    – bramy szybkobieżne (szybkie) – bramy o zwiększonej prędkości podnoszenia i opuszczania (1,5–2 m/s); wykonane są z poziomych paneli lub jako kurtyny z tworzywa sztucznego;
  • bramy garażowe otwierane w bok:
    – bramy harmonijkowe (zwane również składanymi) – segmenty pionowe, które podczas otwierania i zamykania przesuwają się na boki i układają w harmonijkę,
    – bramy przesuwne – blat z blachy stalowej, panelu lub z drewna przesuwany poziomo na prowadnicach umieszczonych pod sufitem i w podłodze,
    – bramy rozwierane dwuskrzydłowe – bramy otwierane przez rozwarcie skrzydeł (sposób zbliżony do otwierania drzwi).
Brama garażowa uchylna
Autor: Normstahl Skrzydło bramy garażowej uchylnej, unosząc się na prowadnicach, najpierw zachodzi nad samochód, a potem chowa się pod sufitem garażu. Do montażu uchylnej bramy garażowej wystarczy 10 cm nadproże

Bramy garażowe - systemy sterowania 

Automatyka do bram stała się już standardem. Zastosowanie napędów zdecydowanie poprawia komfort użytkowania bramy garażowej. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest to, że bramę z napędem trudniej jest podważyć.

Automatykę do bramy garażowej dobiera się w zależności od wielkości bramy, jej konstrukcji, ciężaru, częstotliwości otwierania i zamykania, przestrzeni pod sufitem, mocy napędu, szybkości otwierania i zamykania, a także zapotrzebowaniu na energię.

Podział bram garażowych ze względu na sposób sterowania:

  • sterowanie czuwakowe – zamykanie bramy garażowej następuje tylko przy ciągłym wciśnięciu przycisku, otwieranie na pojedynczy impuls.
  • sterowanie impulsowe – jednorazowe naciśnięcie przycisku otwiera lub zamyka bramę garażową.
  • sterowanie linką – wyłącznik z linką znajduje się na wysięgniku; pociągnięcie linki otwiera lub zamyka bramę.
  • sterowanie pętlą magnetyczną – otwieranie przez aktywację pętli magnetycznej (wjazd pojazdu o określonej masie na miejsce usytuowania pętli); zamykanie bramy garażowej następuje po wyjechaniu z obszaru pętli magnetycznej lub po określonym czasie.
  • zdalne sterowanie pilotem – impuls radiowy lub podczerwieni otwiera albo zamyka bramę garażową (podnosi lub opuszcza).
  • sterowanie fotokomórką – otwieranie lub zamknięcie bramy następuje po przerwaniu promienia świetlnego przez pieszego albo pojazd.
  • sterowanie radarem – otwieranie przez aktywację radaru wskutek ruchu w danym obszarze, zamknięcie samoczynne w przypadku braku ruchu po określonym czasie.

Większość systemów sterowania może być wyposażona w funkcję samoczynnego zamykania się bramy garażowej po pewnym czasie.

Brama garażowa
Autor: HORMANN Rozwiązania indywidualne napewno są sporo droższe - ale efekt wymarzony!

Bramy garażowe - najważniejsze parametry

Podstawowym zadaniem bramy garażowej jest ochrona przed włamaniem i stratami ciepła. Brama garażowa powinna być też wygodna w użytkowaniu. Wszystkie parametry, które powinna spełniać brama, określone są w normie:

  • wytrzymałość i trwałość mechaniczna,
  • geometria elementów szklanych i oszklenia (materiały przejrzyste nie powinny stwarzać niebezpieczeństwa w przypadku rozbicia),
  • zabezpieczenie przed cięciem (wyeliminowanie ostrych krawędzi),
  • zabezpieczenie przed potknięciem (za niebezpieczne uważa się różnice w wysokości powyżej 5 mm – wystające elementy powinny być bardzo dobrze widoczne lub specjalnie oznakowane),
  • bezpieczne otwieranie (bramy o ruchu pionowym powinny być zabezpieczone przed spadnięciem i niekontrolowanym ruchem; bramy o ruchu poziomym zabezpiecza się przed wykolejeniem),
  • wydzielanie substancji niebezpiecznych,
  • ochrona przed zgnieceniem, wciągnięciem i ścinaniem (dla bram z napędem),
  • siły wywierane (dla bram z napędem),
  • bezpieczeństwo elektryczne (dla bram z napędem),
  • kompatybilność elektromagnetyczna (dla bram z napędem),
  • wodoszczelność,
  • odporność na obciążenie wiatrem,
  • izolacyjność akustyczna,
  • współczynnik przenikania ciepła U (decyzja o badaniu izolacyjności termicznej należy do producenta),
  • przepuszczalność powietrza.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej