Bramy garażowe. Podział bram garażowych ze względu na sposób otwierania i sterowania
Jaka jest definicja bramy garażowej? Sprawdź podział bram garażowych na bramy segmentowe, bramy uchylne, bramy rolowane, a także inne ze względu na sposób otwierania i systemy sterowania. Zobacz, która norma określa najważniejsze parametry bram garażowych.
Bramy garażowe – bramy (wrota, drzwi) stosowane do zamknięcia garaży zarówno wolno stojących, jak i usytuowanych w bryle budynku lub w wydzielonej przestrzeni w hali garażowej (np. podziemnej). Cechą charakteryzującą bramy garażowe, oprócz określonych wymiarów, jest częstotliwość otwierania w ciągu dnia – maksymalnie 20 razy. Powyżej tej wartości należy stosować bramy przemysłowe.
Bramy przemysłowe – bramy, które otwiera się częściej niż raz na godzinę. Mimo rozwiązań konstrukcyjnych analogicznych do bram garażowych, przemysłowe wykonane są z bardziej wytrzymałych elementów (łożyska toczne zamiast ślizgowych, większe wymiary i siły systemu sprężyn, zabezpieczenia przed pęknięciem sprężyny lub linki itd.). Montuje się je zazwyczaj w kompleksach magazynowych z dużymi otworami przejazdowymi, myjniach, halach przemysłowych, warsztatach, salonach sprzedaży, wjazdach do garaży wielostanowiskowych. Do bram przemysłowych należą także kraty rolowane, wykonane ze stali nierdzewnej, cynkowanej bądź aluminium. Mocuje się je w miejscach, w których wymagana jest intensywna wentylacja i ochrona przed włamaniem, np. w garażach podziemnych, centrach handlowych i magazynach. Do pomieszczeń przemysłowych używa się również produkowanych z aluminium lub stali bram składanych.
Bramy garażowe obejmują bardzo szeroki asortyment wyrobów, które różnią się rodzajem konstrukcji oraz sposobem otwierania i zamykania. Normą zawierającą podstawowe metody badań jest norma europejska PN-EN 13241+A2:2016-10 „Bramy - Norma wyrobu, właściwości eksploatacyjne”.
Wymagania związane z bezpieczeństwem i wymagania eksploatacyjne, z wyjątkiem odporności ogniowej i dymoszczelności, dotyczące bram i barier przeznaczonych do instalowania na obszarach znajdujących się w zasięgu ludzi, i których głównym zamierzonym zastosowaniem jest stworzenie bezpiecznego dostępu dla towarów i pojazdów, wraz z towarzyszącymi im lub kierującymi nimi osobami, w obiektach przemysłowych, handlowych i mieszkalnych określa norma europejska PN-EN 13241+A2:2016-10. W normie uwzględniono również bramy zwijane żaluzjowe i kraty zwijane stosowane w lokalach handlowych, przewidziane raczej dla dostępu ludzi niż pojazdów i towarów. Właściwości bram garażowych dotyczące odporności ogniowej i/lub dymoszczelności określa norma EN 16034.
Bramy garażowe - sposoby otwierania
Najważniejszą cechą, którą różnią się bramy garażowe między sobą, jest sposób ich otwierania. Najczęściej stosowane obecnie są bramy garażowe segmentowe górne. Wynika to przede wszystkim z tego, że bramy garażowe segmentowe zajmują mało miejsca. Ponieważ skrzydło nie wysuwa się poza obrys garażu, można je stosować także przy krótkich podjazdach i, gdy wyjazd z garażu znajduje się blisko chodnika czy ulicy (nawet w linii ogrodzenia).
Podział bram garażowych ze względu na sposób otwierania:
- bramy garażowe otwierane do góry:
– bramy rolowane – zbudowane z połączonych ze sobą poziomych profili (listew); podczas otwierania panele zwijane są na wale do kasety przymocowanej do nadproża (na zewnątrz lub wewnątrz obiektu),
– bramy segmentowe górne (zwane również sekcyjnymi) – konstrukcja bramy to połączone zawiasami poziome segmenty (sekcje, panele z blachy lub z płyty warstwowej), które przesuwają się po równoległych prowadnicach; po całkowitym otwarciu mogą znajdować się poziomo pod sufitem lub są złożone w pozycji pionowej za nadprożem,
– bramy uchylne – skrzydło bramy to płyta z blachy, drewna, PVC lub izolowanego panelu; otwieranie odbywa się przez uniesienie płyty bramy, która porusza się w prowadnicach, i umieszczenie jej pod sufitem garażu; ciężar skrzydła jest niwelowany przez zastosowanie mechanizmu przeciwwagi (ciężarki lub sprężyny),
– bramy teleskopowe – segmenty podnoszone w górę za pomocą linek wchodzą teleskopowo jedne w drugie,
– bramy szybkobieżne (szybkie) – bramy o zwiększonej prędkości podnoszenia i opuszczania (1,5–2 m/s); wykonane są z poziomych paneli lub jako kurtyny z tworzywa sztucznego; - bramy garażowe otwierane w bok:
– bramy harmonijkowe (zwane również składanymi) – segmenty pionowe, które podczas otwierania i zamykania przesuwają się na boki i układają w harmonijkę,
– bramy przesuwne – blat z blachy stalowej, panelu lub z drewna przesuwany poziomo na prowadnicach umieszczonych pod sufitem i w podłodze,
– bramy rozwierane dwuskrzydłowe – bramy otwierane przez rozwarcie skrzydeł (sposób zbliżony do otwierania drzwi).
Bramy garażowe - systemy sterowania
Automatyka do bram stała się już standardem. Zastosowanie napędów zdecydowanie poprawia komfort użytkowania bramy garażowej. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest to, że bramę z napędem trudniej jest podważyć.
Automatykę do bramy garażowej dobiera się w zależności od wielkości bramy, jej konstrukcji, ciężaru, częstotliwości otwierania i zamykania, przestrzeni pod sufitem, mocy napędu, szybkości otwierania i zamykania, a także zapotrzebowaniu na energię.
Podział bram garażowych ze względu na sposób sterowania:
- sterowanie czuwakowe – zamykanie bramy garażowej następuje tylko przy ciągłym wciśnięciu przycisku, otwieranie na pojedynczy impuls.
- sterowanie impulsowe – jednorazowe naciśnięcie przycisku otwiera lub zamyka bramę garażową.
- sterowanie linką – wyłącznik z linką znajduje się na wysięgniku; pociągnięcie linki otwiera lub zamyka bramę.
- sterowanie pętlą magnetyczną – otwieranie przez aktywację pętli magnetycznej (wjazd pojazdu o określonej masie na miejsce usytuowania pętli); zamykanie bramy garażowej następuje po wyjechaniu z obszaru pętli magnetycznej lub po określonym czasie.
- zdalne sterowanie pilotem – impuls radiowy lub podczerwieni otwiera albo zamyka bramę garażową (podnosi lub opuszcza).
- sterowanie fotokomórką – otwieranie lub zamknięcie bramy następuje po przerwaniu promienia świetlnego przez pieszego albo pojazd.
- sterowanie radarem – otwieranie przez aktywację radaru wskutek ruchu w danym obszarze, zamknięcie samoczynne w przypadku braku ruchu po określonym czasie.
Większość systemów sterowania może być wyposażona w funkcję samoczynnego zamykania się bramy garażowej po pewnym czasie.
Bramy garażowe - najważniejsze parametry
Podstawowym zadaniem bramy garażowej jest ochrona przed włamaniem i stratami ciepła. Brama garażowa powinna być też wygodna w użytkowaniu. Wszystkie parametry, które powinna spełniać brama, określone są w normie:
- wytrzymałość i trwałość mechaniczna,
- geometria elementów szklanych i oszklenia (materiały przejrzyste nie powinny stwarzać niebezpieczeństwa w przypadku rozbicia),
- zabezpieczenie przed cięciem (wyeliminowanie ostrych krawędzi),
- zabezpieczenie przed potknięciem (za niebezpieczne uważa się różnice w wysokości powyżej 5 mm – wystające elementy powinny być bardzo dobrze widoczne lub specjalnie oznakowane),
- bezpieczne otwieranie (bramy o ruchu pionowym powinny być zabezpieczone przed spadnięciem i niekontrolowanym ruchem; bramy o ruchu poziomym zabezpiecza się przed wykolejeniem),
- wydzielanie substancji niebezpiecznych,
- ochrona przed zgnieceniem, wciągnięciem i ścinaniem (dla bram z napędem),
- siły wywierane (dla bram z napędem),
- bezpieczeństwo elektryczne (dla bram z napędem),
- kompatybilność elektromagnetyczna (dla bram z napędem),
- wodoszczelność,
- odporność na obciążenie wiatrem,
- izolacyjność akustyczna,
- współczynnik przenikania ciepła U (decyzja o badaniu izolacyjności termicznej należy do producenta),
- przepuszczalność powietrza.