Bramy rolowane i kraty rolowane do garaży podziemnych i zbiorczych
Przy wyborze bramy rolowanej i kraty rolowanej do garaży podziemnych najważniejsze jest miejsce jej zainstalowania oraz precyzyjne określenie wymagań eksploatacyjnych.
Wybór odpowiedniej rolowanej bramy garażowej lub kraty rolowanej, szczególnie do garażu zbiorczego, uzależnić należy od następujących czynników:
- bezpieczeństwo użytkowania,
- łatwość obsługi,
- częstotliwość pracy,
- tryb pracy,
- zakres i częstotliwość zabiegów konserwacyjnych,
- stopień automatyzacji otwierania i zamykania,
- sposób usytuowania bramy rolowanej w budynku,
- potrzebę wyposażenia bramy rolowanej w drzwi przejściowe.
Bramy rolowane - wymagania eksploatacyjne i montażowe
Przy wyborze bramy rolowanej, ale też każdej do garaży zbiorczych, jest to, aby była ona w stanie wykonać co najmniej kilkudziesięciu cykli otwarć i zamknięć dziennie, co jest zależne od ilości miejsc parkingowych.
Inną niezwykle ważną sprawą dotyczącą tego typu bram garażowych, szczególnie instalowanych w podziemnych parkingach domów wielorodzinnych, jest sposób ich montażu. Zdarza się np. brak gumowych podkładek wygłuszających lub nieskuteczna dylatacja lub nieodpowiednio przygotowane ościeże. Najczęściej jednak popełnianym błędem montażowym jest brak odrębnej konstrukcji wsporczej. Skutkiem błędnego montażu są częste awarie bramy garażowej czy generowanie zbyt dużego hałasu.
Wymagania wynikające z normy PN-EN 13241+A2:2016-10 „Bramy - Norma wyrobu, właściwości eksploatacyjne”. Przy projektowaniu bramy rolowanej lub kraty rolowanej do garaży zbiorczych należy uwzględnić:
- wytrzymałość mechaniczna
- trwałość mechaniczna
- zabezpieczenie przed potknięciem
- bezpieczne otwieranie
- ochrona przed zgnieceniem, ścinaniem i wciągnięciem
- geometria oszklenia
- siły wywierane
- bezpieczeństwo elektryczne
- kompatybilność elektromagnetyczna (EMC)
Bramy rolowane konstrukcja
Bramy rolowane wykonane są z kilkucentymetrowych lameli – stalowych bądź aluminiowych, często wypełnione pianką poliuretanową. Lamele połączone są przegubowo na całej długości ramy. Brama nawijana jest na wał umieszczony w kasecie znajdującej się nad otworem wjazdowym do garażu.
Zaletami bram rolowanych są wygoda w obsłudze i duża szczelność. Skutecznie chronią one garaż przed stratami ciepła. Zajmują mało miejsca. Trzeba jednak pamiętać, że bramy rolowane wymagają miejsca na kasetę – nadproże musi mieć 30–35 cm wysokości. Alternatywą jest zamocowanie mechanizmu na zewnątrz garażu, nad otworem wjazdowym.
Kraty rolowane
Kraty, czyli ażurowe zamknięcie otworów wjazdowych. Zajmują mało miejsca. Wykonywane są z aluminium lub stali, mają lekką konstrukcję. Zapewniają swobodną wymianę powietrza i widoczność. Kraty rolowane podlegają wymaganiom tej samej normy co bramy.
Przykład bramy rolowanej i kraty rolowanej
Jednym z przykładów bramy rolowanej jest brama garażowa TGT firmy Hörmann. Cechuje ją mała ilość miejsca potrzebna na montaż bramy, możliwość dużej częstotliwości użytkowania, cicha praca, ekonomiczność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa eksploatacji. Bramy rolowane TGT:
- otwierają się pionowo w górę, nie wystając poza lico budynku, co umożliwia wykorzystanie wolnego miejsca bezpośrednio przed bramą, eliminuje też wszelkie zagrożenia dla przechodniów korzystających z chodnika przed wjazdem do garażu,
- pozostawiają wolne miejsce pod stropem,
- wymagają niewielkiej wysokości nadproża, dzięki czemu przestrzeń tę można wykorzystać np. na prowadzenie instalacji do przesyłania mediów,
- są łatwe w montażu (montaż możliwy także do elewacji), również przy pochyłym wjeździe do garażu,
- konstrukcja bram przeznaczona na 300 cykli otwarcie/zamknięcie dziennie,
- napęd WA 300 R S4 z funkcją łagodnego startu i zatrzymania zapewnia cichą pracę.
- mają 2 modele kurtyn - kurtyny zbudowane z ocieplanych profili stalowych Decotherm S - brama rolowana o maks. wymiarach 5 x 2,4 m. Drugim modelem kurtyny jest krata rolowana z kurtyną HGL o wymiarach maks. 6 x 2,4 m,
- bezpieczeństwo użytkowania - obudowa, która osłania całą zwiniętą kurtynę bram pełni funkcję zabezpieczenia przed przytrzaśnięciem. Napęd WA 300 R S4 jest wyposażony w zintegrowane ograniczenie siły - zatrzymuje ono bramę, gdy podczas zamykania kurtyna natrafi na przeszkodę. W przypadku awarii zasilania łatwe i szybkie otwarcie bramy, a tym samym swobodny wjazd czy wyjazd z garażu umożliwia odryglowanie awaryjne.