Lampy na podjazd - czym się kierować przy wyborze? Jak poprawnie zamontować?
Lampy na podjazd mogą być stojące, najazdowe, jako świecące kostki LED lub taśmy ledowe. Zamiast lamp na podjazd można też wykorzystać nawierzchnię luminescencyjną. Znajomość rodzajów oświetlenia i ich wymagań pozwoli dobrać je odpowiednio do powierzchni podjazdu, jego charakteru i możliwości technicznych.
Lampy na podjazd stojące
Lampy ogrodowe stojące są idealne do oświetlenia podjazdu. Najbardziej popularne są okrągłe słupki, które rozmieszcza się w równomiernych odstępach po obu stronach brukowanej nawierzchni. Na rynku jest wiele innych modeli stojących lamp na podjazd o różnorodnych kształtach i wymiarach oraz bardziej dekoracyjnych formach.
Ważne, aby źródło światła było na takiej wysokości, która nie powoduje oślepiania kierowcy wjeżdżającego na podjazd po zmroku – najlepiej na ok. 50 cm. Lampy na podjazd stojące, zależnie od wytycznych producenta, osadza się w wylanych na miejscu betonowych fundamentach lub w gotowych podstawach betonowych za pomocą kołków rozporowych. Taką podstawę należy umieścić w gruncie i precyzyjnie wypoziomować oraz wyprowadzić przewód zasilający przez wykonany w niej specjalny otwór.
Lampę podłącza się do zasilania i montuje do podstawy. Są też modele, które można przykręcić bezpośrednio do nawierzchni z płyt lub kostki. Stojące lampy na podjazd pełnią przy okazji funkcje ozdobne – oświetlają kostkę znajdującą się na podjeździe oraz rosnące obok niego rośliny. Producenci oferują wyroby do zasilania napięciem sieciowym i niskim, a także modele solarne, zasilane energią słoneczną.
Polecany artykuł:
Lampy na podjazd najazdowe
Najazdowe lampy na podjazd mogą mieć kształt okrągły lub kwadratowy lub w formie oprawy liniowej. Tego typu lampy można umieścić wzdłuż podjazdu, np. na trawniku, w gruncie, wbudować w nawierzchnię z kostki lub płyt. Oprawy mają wbudowane źródło światła LED (o mocy w zakresie 1–30 W). Innym rodzajem są lampy przystosowane do montażu żarówek (o mocy nawet do 150 W). Rozproszone światło dają matowe lub mleczne przesłony szklane bądź oprawy z odbłyśnikami o szerokim kącie świecenia. Istnieje możliwość uzyskania także wąskiego słupa światła lub światła kierunkowego.
Najazdowe lampy na podjazd osadzane są w obudowie osłonowej, a w miejscu ich zamocowania nie może gromadzić się woda. Zaleca się odpowiedni drenaż pod każdą oprawą, co umożliwia lepsze odprowadzenie wody gruntowej.
Profil oprawy liniowej mocuje się w podłożu zwykle pomiędzy kostkami brukowymi lub płytami. Należy pamiętać, by przestrzeń pod taki profil była z każdej strony większa o min. 6 mm od jego szerokości. Producenci zalecają umieszczenie oprawy na specjalnej piance bazowej – elemencie, który zamortyzuje obciążenia przenoszone na profil.
Lampy najazdowe do oświetlenia podjazdu mają wysoką odporność na nacisk (przynajmniej 1000 kg), by bez problemu można było po nich przejeżdżać samochodem.
- Przeczytaj o wytycznych do montażu lamp najazdowych
- Tu piszemy o najważniejszych parametrach oświetlenia podjazdu
Polecany artykuł:
Lampa na podjazd jako świecąca kostka
Efektownym sposobem na oświetlenie podjazdu jest tzw. świecąca kostka brukowa LED – oryginalna forma oprawy najazdowej, odporna na uszkodzenia, awarie i na nacisk statyczny aż do 8000 kg/dm². Jest oprawą wodoszczelną (klasa szczelności IP67), niewrażliwą na wilgoć i skrajne temperatury, a także odporną na ścieranie w tym samym stopniu, co standardowa kostka brukowa.
Typowa lampa na podjazd w kształcie kostki ma wymiary 9 x 12 x 6 cm (takie jak popularna betonowa kostka Nostalit), ale może być dopasowana kształtem i wielkością do innych klasycznych wzorów kostki brukowej. Oprawa wytwarzana jest z różnych rodzajów materiału żywicowo-akrylowego, z możliwością wyboru pomiędzy kostką matową i transparentną.
Wbudowane diody są równomiernie rozmieszczone (by uniknąć efektu widocznych punktów świetlnych), dzięki czemu kostka świeci jednolicie na całej powierzchni. Do wyboru są wersje lamp na podjazd z barwą światła RGB oraz białą ciepłą, neutralną lub zimną. Oświetlenie to jest zasilane prądem 12 lub 24 V przy pomocy zasilacza impulsowego o stabilizowanym napięciu.
Kostki montuje się podczas układania nawierzchni lub umieszcza w już istniejącej. Oprawy występują w dwóch wersjach: z bezpośrednim podłączeniem przewodów zasilających oraz z wychodzącymi z niej przewodami, które łączy się za pomocą mufy lub puszki hermetycznej. Oprawę tego typu powinno się osadzać na podsypce z piasku, ale trzeba pamiętać, by nie zagęszczać jej zagęszczarką mechaniczną, a także by w przypadku podłoża z suchej zaprawy cementowej podsypać pod świecącą kostkę piasek.
Taśma LED lampą na podjazd
Na rynku dostępne są specjalne elementy do wykonywania obrzeży, w których można umieścić taśmy LED rzucające wielokolorową poświatę, to świetne rozwiązanie które może zastąpić tradycyjne lampy na podjazd. Obrzeże ma kształt odwróconej litery L (o wymiarach 30 x 20 x 6/8 cm) i specjalne wycięcie przeznaczone do ułożenia taśmy LED. Powinna być ona dłuższa o ok. 20 cm od ułożonych obrzeży, by można było zamocować ją do skrajnych elementów i wykonać połączenie z zasilaniem.
Moduły ustawia się jeden obok drugiego (5 szt./m), a styki wypełnia cienką warstwą bezbarwnego silikonu. Po wykonaniu całego obrzeża należy ją umieścić na brzegu utworzonego kanału, a następnie zamocować głębiej, na przykład za pomocą metalowego płaskownika o grubości ok. 3 mm i szerokości ok. 30 mm. Po ustawieniu taśmy LED na dnie kanału trzeba przesunąć płaskownik w poziomie wzdłuż obrzeża, pamiętając o dociskaniu go do betonowej krawędzi specjalnie przygotowanego otworu. Nowoczesna lampa na podjazd jest gotowa.
Innym, ciekawym i nowym rozwiązaniem, które może posłużyć jako doświetlenie podjazdu, są kostki brukowe wytwarzane z użyciem kruszywa z dodatkiem luminoforów – substancji wykazujących zdolność absorbowania energii i jej emitowania w postaci promieniowania widzialnego (luminescencja). Efekt ten zależny jest od obecności w sąsiedztwie innych źródeł światła oraz ich natężenia. Wymiary bezfazowej kostki to 10 x 20 x 6 cm lub połówki (grubość pozwala na wykorzystanie w lekkim ruchu samochodowym), dostępne w kolorach białym, stalowym lub bazaltowym. Po zmroku luminofory świecą niebieskim światłem, ale do produkcji mogą być też wykorzystane kruszywa dające inne kolory.