Oświetlenie pomieszczeń szkolnych
Oświetlenie pomieszczeń szkolnych powinno zapewnić wygodę widzenia, czyli zdolność rozróżniania szczegółów bez nadmiernego zmęczenia wzroku, umożliwić sprawne czytanie, pisanie oraz zapewnić uczniom i nauczycielom swobodne warunki pracy, przy których wymagane jest duże skupienie.
Niewłaściwe zastosowanie opraw i źródeł światła może powodować zaburzenia w koncentracji, a także wykształcenie i utrwalanie wad wzroku oraz układu nerwowego człowieka. Ważne jest zatem stworzenie takich warunków dla przekazywania informacji, by praca w pomieszczeniach dydaktycznych była zarówno efektywna jak i przyjemna.
Zgodnie z zaleceniami polskiej normy PN-EN-12464-1, natężenie oświetlenia na płaszczyźnie roboczej (0,85 m) powinno wynosić min. 300 lx. Wymagana jest też dobra równomierność oświetlenia na polu zadania wzrokowego (Emin/Eśr > 0,70). W przypadku, gdy mamy do czynienia z pomieszczeniami o wyższych wymaganiach wzrokowych np.: laboratoria, pracownie artystyczne, tablice itp., należy przyjąć wyższy poziom natężenia oświetlenia - 500 lx. Ilość światła i jego rozkład na polu zadania wzrokowego (np. na blatach ławek, stołach laboratoryjnych itd.) zależy w dużym stopniu od współczynników odbicia, jakimi charakteryzują się ściany, sufit i podłoga. Nie bez znaczenia jest też wpływ ustawienia mebli, ławek lub innych elementów architektury. Bardzo ważne przy projektowaniu jest też unikanie efektu olśnienia, czyli niewłaściwego rozkładu luminancji. Szczególnie jest to istotne w przypadku oświetlania stanowisk z komputerami, gdzie oprawy powinny być wyposażone w odpowiednio ukształtowane rastry i umieszczane równolegle do linii obserwacji ekranu. Światło sztuczne stosuje się jako uzupełnienie światła dziennego, dlatego do opraw oświetleniowych powinno się używać źródeł światła o temperaturze barwowej ok. 4000oK, wpływającej korzystnie na komfort pracy. Stopień oddawania barw Ra musi wynosić ponad 80. W związku z tym, że poprzez zwiększające się w czasie zabrudzenie eksploatowanych pomieszczeń, opraw oświetleniowych, a także zmniejszającą się skuteczność źródeł światła, poziom natężenia ulega obniżeniu, w projektach oświetleniowych należy przyjmować odpowiednią wielkość współczynnika zapasu. Wartość współczynnika zapasu zależy także od przyjętego systemu konserwacji oświetlenia.
Typowe sposoby oświetlania pomieszczeń w szkole
Realizacja oświetlenia powinna być wyłącznie wynikiem profesjonalnego projektowania. Preferowanym rodzajem źródeł światła do oświetlania pomieszczeń w szkole (klas, korytarzy, szatni itp.) są świetlówki. Korzystne jest stosowanie elektronicznych układów stabilizacyjno-zapłonowych i możliwość regulacji strumienia świetlnego. W warunkach stałego rozmieszczenia ławek w klasach zalecane są świetlówki liniowe. Wykorzystywane są różne odmiany świetlówkowych opraw oświetleniowych - wbudowywane w sufit, nasufitowe i do podwieszania pod sufitem. Bryły fotometryczne tych opraw są umiarkowanie ukierunkowane, o ograniczonej luminancji w tzw. strefie chronionej, celem ograniczenia olśnienia.
Stosowany sprzęt oświetleniowy powinien być sprzętem nowej generacji, o dobrych cechach oświetleniowych i energetycznych. Użycie takiego sprzętu jest podstawowym (ale nie jedynym) warunkiem uzyskania oświetlenia wydajnego energetycznie, tzn. oświetlenia o zminimalizowanym zużyciu energii elektrycznej, bez uszczerbku jednak dla wymaganych cech jakościowych.
Oprawy marki ELGO - rozwiązania oświetleniowe dla szkół
Oferta ELGO to asortyment o nowoczesnym wzornictwie, estetyce wykonania i parametrach technicznych spełniających polskie normy. Oferowane do oświetlenia pomieszczeń szkolnych oprawy są bardzo ekonomiczne w eksploatacji i konserwacji. Wyposażone zostały one w osprzęt tradycyjny (stateczniki indukcyjne) lub elektroniczny - w zależności od wymagań klientów.
- Do oświetlania pomieszczeń dydaktycznych można zastosować oprawy oświetlenia wnętrzowego ELGO-LUMINA typu OKW1 z kloszem z polimetakrylanu metylu (satynowym lub ryflowanym), doskonale przepuszczającym światło, czy nowy typ opraw ELGO-ECO typu OWF-1 i OWF-2, które są następczyniami popularnych opraw typu OWF.
- Do oświetlania tablic szkolnych firma poleca specjalnie skonstruowane do tego celu oprawy ELGO-MIX typu OSOm z kierunkowym odbłyśnikiem aluminiowym i przesłoną z blachy perforowanej, które korygują rozsył światłości i znajdują zastosowanie szczególnie w oświetlaniu powierzchni pionowych.
- W pracowniach komputerowych sprawdzają się oprawy rastrowe ograniczające olśnienie na monitorach komputerów. Są to głównie nowoczesne oprawy ELGO-PERFECTA typu ORT5 na świetlówki T5 czy oprawy nasufitowe typu ONR do standardowych świetlówek T8, jak również oprawy do wbudowania w sufity podwieszane - typu OSR (dla modułów 600x600 i 625x625), a także charakteryzujące się tzw "miękkim światłem" pośrednim - typu OSS i OSs (dla modułu 600x600).
- Ciekawa forma opraw ELGO-GAMA typu ONC i ONCr pozwala na ich zastosowanie głównie w pomieszczeniach reprezentacyjnych w szkole: gabinetach, pokojach nauczycielskich i salach konferencyjnych.