Budowany pod centrum Sztokholmu tunel Citybanan projektują także polscy konstruktorzy
Polscy inżynierowie pomagają zaprojektować jedną z największych inwestycji kolejowych w Szwecji – tunel Citybanan. Specjaliści z Krakowa są odpowiedzialni za opracowanie projektów konstrukcyjnych będących fragmentem systemu ochrony przeciwpożarowej.
Projekt Citybanan (planowane zakończenie w 2017 roku) zakłada poprowadzenie szybkiej kolei miejskiej przez blisko dwukilometrowy tunel kolejowy, znajdujący się kilkadziesiąt metrów pod zabudową centrum Sztokholmu.
Zobacz także: Jak wygląda stan infrastruktury w Polsce
Głównym zadaniem tunelu będzie rozwiązanie problemów związanych z komunikacją w stolicy Szwecji, która ze względu na rosnącą migrację mieszkańców na obrzeża miasta wymaga wprowadzenia nowej infrastruktury komunikacyjnej odciążającej Dworzec Centralny. Projekt zakłada m.in. budowę dwóch nowych stacji podziemnych, a także wiaduktu kolejowego.
– Dworzec Centralny obsługuje w godzinach szczytu 24 pociągi na godzinę (w jednym kierunku), co jest bliskie jego maksymalnemu poziomowi przepustowości. Nie spełnia to jednak stale rosnących potrzeb mieszkańców oraz podróżnych – mówi Grzegorz Rolski, dyrektor zarządzający Sweco Polska.
Citybanan to jedna z największych inwestycji kolejowych w Szwecji w ostatnich latach – tunel będzie przebiegał pod centralnymi dzielnicami Sztokholmu. Polscy specjaliści są odpowiedzialni za opracowanie projektów konstrukcyjnych stanowiących fragment sytemu ochrony przeciwpożarowej skandynawskiej inwestycji, której łączny koszt wyniesie niemal dwa miliardy Euro.
Zadania polskich inżynierów
Inżynierowie z mającej siedzibę w Krakowie firmy Sweco Infraprojekt są odpowiedzialni m.in. za opracowanie projektów konstrukcji służących do odprowadzania gazów pożarowych oraz oddymiania, w tym kanału wentylacyjnego nad peronem, który będzie służył do odprowadzenia gazów spalinowych. W razie pożaru obiekty te będą miały na celu zapewnienie bezpieczeństwa pasażerów jednej z podziemnych stacji, która planowana jest na poziomie 35 metrów pod powierzchnią miasta.
– Udział w tak złożonym i rozbudowanym projekcie to nowe wyzwanie dla naszej firmy i jednocześnie doskonałe doświadczenie dla naszych projektantów. Dzięki udziałowi w realizacji takiej inwestycji, jak Citybanan, mamy szansę na poszerzenie naszych kompetencji, które będziemy oczywiście starali się wykorzystywać w trakcie projektów prowadzonych w Polsce – mówi Bogdan Majcherczyk, projektant w Sweco Infraprojekt
Inwestycja zgodna ze zrównoważonym rozwojem
Według obliczeń, realizacja inwestycji umożliwi dwukrotny wzrost przepustowości linii kolejowej przez Sztokholm. Citybanan będzie przebiegał pod tunelem metra, a prace budowlane będą prowadzone na głębokości od 10 do 45 m pod powierzchnią ziemi. Wydrążenie nowych tuneli będzie wymagało zakrojonych na szeroką skalę robót strzałowych, które będą wykonywane w samym centrum miasta, w bezpośrednim sąsiedztwie podatnych na wstrząsy fundamentów zabytkowych budynków i infrastruktury podziemnej, m.in. metra i sieci wodociągowej.
– Citybanan to nowy element komunikacji miejskiej w Sztokholmie, który dzięki swojej lokalizacji pod ziemią, wpłynie nie tylko na poprawę punktualności, ale i przepustowości ruchu kolejowego. Co bardzo ważne, szczególnie w Skandynawii, project będzie także przyjazny dla środowiska ponieważ został opracowany, zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju – mówi Mats Burtu, główny inżynier Sweco Infrastructure.
Otwarcie ruchu kolejowego dla projektu Citybanan planowane jest na rok 2017. Łączna wartość inwestycji to 1,7 mld euro.
Sweco to międzynarodowe usługi doradztwa technicznego
Firma zatrudnia niemal 6000 inżynierów, architektów i specjalistów w dziedzinie ochrony środowiska, którzy wspólnie pracują nad tworzeniem społeczeństwa, żyjącego zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Sweco jest członkiem OMX Nordic Exchange w Sztokholmie.
Sweco Polska świadczy kompleksowe usługi w zakresie doradztwa technicznego. Firma zatrudnia ponad 200 wysoko wyspecjalizowanych inżynierów, architektów i ekspertów w dziedzinie ochrony środowiska, których projekty realizowane są w oparciu o ideę zrównoważonego rozwoju. W skład Sweco Polska wchodzą trzy firmy z wieloletnim doświadczeniem na polskim rynku: Sweco Architekci (dawniej: APA Markowski Architekci), Sweco Hydroprojekt Kraków (dawniej: Hydroprojekt Kraków) oraz Sweco Infraprojekt (dawniej: Transprojekt Kraków). Głównym obszarem działań Sweco Polska jest projektowanie obiektów infrastrukturalnych, hydrotechnicznych oraz architektonicznych (więcej informacji www.sweco.pl )
Sweco Infraprojekt od ponad 60 lat realizuje usługi doradcze w sektorze transportu. Udział w licznych projektach z zakresu infrastruktury drogowej – w tym przy budowie autostrady A1 i przystosowaniu autostrady A4 do wymogów autostrady płatnej – pozwoliło firmie na osiągnięcie wiodącej pozycji wśród krajowych firm projektowo-konsultingowych. Firma Transprojekt Kraków była również generalnym projektantem, blisko 170 kilometrowego odcinka autostrady A4: Bielany Wrocławskie-Sośnica, a także Obwodnicy Północnej Opola.