Inżynierowie Sweco Polska realizują projekt wykonawczy mostu Solna Bridge w Szwecji
Zespół polskich specjalistów z firmy Sweco Infraprojekt wspólnie ze szwedzkimi ekspertami odpowiada za projekt wieloprzęsłowego wiaduktu Solna Bridge w Sztokholmie. Most zaprojektowano w taki sposób, by można było na nim w dowolny sposób prowadzić ruch samochodowy i szynowy.
Most w dzielnicy Solna w Sztokholmie powstał w 1942 roku. W związku z trwającą aktualnie przebudową dzielnicy Solna (projekt „Hagastaden”), w wraz z nią, nowymi rozwiązaniami komunikacyjnymi, konieczna stała się przebudowa mostu. Od kwietnia 2012 roku nad pracami projektowymi czuwają eksperci szwedzkiej grupy Sweco oraz inżynierowie z należącej do niej polskiej firmy Sweco Infraprojekt. Nowy wiadukt będzie przeprowadzał ulicę Solna (Solnavägen) w Sztokholmie nad modernizowaną autostradą E4. Do obiektu będą doprowadzone dodatkowo drogi boczne – projektowane jest między innymi klasyczne jednopoziomowe skrzyżowanie. Wiadukt postaje zgodnie ze szwedzkimi standardami, a zakończenie prac projektowych planowane jest na koniec stycznia 2013 r.
– Współpraca z inwestorem Trafikverket (szwedzki odpowiednik GDDKiA), firmą wykonawczą Hochtief oraz kolegami ze Sweco w Sztokholmie była dla nas poważnym wyzwaniem i wspaniałą okazją do zdobycia nowych doświadczeń. Cieszę się, że wiedza i profesjonalizm naszych projektantów zostały docenione, a ich udział w projekcie zakończył się pełnym powodzeniem. Projekt ten jeszcze raz wykazał, że kreatywna współpraca na linii projektant- inwestor-wykonawca prowadzona w pozytywnej atmosferze jest bardzo ważna dla osiągnięcia końcowego sukcesu – mówi Grzegorz Rolski, Dyrektor Zarządzający Sweco Polska.
Projekt wiaduktu Solna Bridge
Nowy wiadukt to obiekt żelbetowy (konstrukcja zespolona beton-beton), na którym zostanie zainstalowana pełna podbudowa drogowa o grubości ok. 1,20 m. Dzięki temu można będzie w dowolny sposób organizować ruch samochodowy i szynowy. Zadaniem Sweco było wykonanie projektu dwóch części obiektu: pojedynczego przęsła pomiędzy osiami 1 i 2 oraz sześciu przęseł w układzie ciągłym pomiędzy osiami 3 i 9.
Podstawowe parametry projektowanych przez Sweco części obiektu to:
- długość: ~20,2 m (przęsło 1-2) i 93,4 m (przęsła 3-9).
- szerokość: od 38,4 m do 44,3 m.
Pięciu polskich specjalistów z mającej siedzibę w Krakowie firmy Sweco Infraprojekt odpowiada za wykonanie obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i przygotowanie rysunków konstrukcji.
– Dzięki pracy przy projekcie Solna Bridge mamy szansę na zaprezentowanie naszych kompetencji w zakresie projektowania konstrukcji prefabrykowanych. Tego typu konstrukcje nie należą do popularnych w Szwecji, tym bardziej cieszymy się, iż możemy wykazać się kwalifikacjami w tym zakresie. Praca w warunkach szwedzkich to także nowa jakość, którą nasi pracownicy z pewnością wykorzystają przy projektach prowadzonych w Polsce – mówi Bogdan Majcherczyk, projektant w Sweco Infraprojekt.
O firmach Sweco Polska i Sweco Infraprojekt
Głównym obszarem działań Sweco Polska jest projektowanie obiektów infrastrukturalnych, hydrotechnicznych, przemysłowych oraz architektonicznych, zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju. W skład Grupy wchodzi obecnie 5 spółek: Sweco Polska (spółka-matka) oraz cztery firmy z wieloletnim doświadczeniem i tradycją na polskim rynku: Sweco Architekci (dawniej: APA Markowski Architekci), Sweco Hydroprojekt Kraków (dawniej: Hydroprojekt Kraków), Sweco Infraprojekt (dawniej: Transprojekt Kraków) oraz Finnmap Polska.
Sweco Infraprojekt (jeszcze jako Transprojekt Kraków) było miedzy innymi generalnym projektantem, blisko 170 kilometrowego odcinka autostrady A4: Bielany Wrocławskie-Sośnica, a także Obwodnicy Północnej Opola. Sweco Infraprojekt brało udział również przy budowie autostrady A1.