Mostostal Warszawa ma patent na most drogowy z kompozytów
Mostostal Warszawa zastrzegł w urzędzie patentowym konstrukcję mostu z kompozytów. Konstrukcja mostu jest wyjątkowo trwała i lekka. Mostostal Warszawa szacuje, że tego typu mosty można eksploatować bez ponoszenia dodatkowych kosztów do 75 lat. To przełom w infrastrukturze drogowej.
Patent Mostostalu Warszawa
Mostostal Warszawa wspólnie z partnerami projektu, tj. Politechniką Rzeszowską, Politechniką Warszawską i firmą Promost Consulting złożył wniosek patentowy we wrześniu 2014 roku. Zgłoszenie przeszło przez standardową procedurę, podczas której eksperci potwierdzili oryginalność rozwiązania technicznego pod nazwą „przęsło mostu drogowego” w skali światowych osiągnięć techniki. Wyjątkowe kompozytowe przęsło, wykonane przez Mostostal Warszawa do budowy mostu Com-bridge, zostało właśnie oficjalnie zastrzeżone przez Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej.
Na prototypową konstrukcję składa się dźwigar kompozytowy w postaci belek z kompozytu FRP (włókien węglowych i szklanych z żywicą syntetyczną) połączonych z płytą pomostową wykonaną z betonu lekkiego zbrojonego prętami FRP.
Patrz też: Najdłuższy most w Polsce - czy wiesz, który to jest?
Ciekawe W Polsce pierwszym mostem drogowym z kompozytów FRP jest most w Błażowej. Został oddany do użytkowania w 2015 roku. Jest on również światowym rekordzistą pod względem rozpiętości przęsła dla konstrukcji tego typu. Drugim w pełni kompozytowym obiektem drogowym jest most w Nowej Wsi, zbudowany w 2016 roku. Obiekty powstały w ramach projektu Com-bridge. |
Kompozyty w polskim budownictwie
Kompozyt węglowo-szklany potocznie zwany kompozytem FRP (z ang. fibre-reinforced polimer) od dawna wykorzystuje się w przemyśle kosmicznym, lotniczym czy motoryzacyjnym. Kompozyt jest lekki, trwały, wytrzymały i odporny na korozję. Od lat 90. wzrasta również wykorzystanie kompozytów w budownictwie. Na świecie ten materiał jest z powodzeniem stosowany do produkcji nowych elementów nośnych, takich jak belki/dźwigary główne czy płyty pomostów mostów drogowych.
Ciekawe W projekcie mostu Com-bridge zastosowano kompozyty włókniste o osnowie polimerowej, czyli kompozyty FRP (ang. ber-reinforced polymer). W tego typu materiałach rolą ciągłych włókien jest zapewnienie pożądanej wytrzymałości i sztywności. Udział polimerów w całkowitej nośności kompozytu jest znikomy – w stosunku do włókien, zarówno wytrzymałość na rozciąganie, jak i moduł sprężystości żywicy są mniejsze o mniej więcej 2 rzędy wielkości. Matryca (osnowa) polimerowa jest jednak bardzo ważna dla pracy kompozytu. Pełni funkcję spoiwa, zapewnia ochronę włókien przed czynnikami środowiskowymi oraz pozwala na redystrybucje obciążenia pomiędzy poszczególnymi włóknami. |
W Polsce główną barierą do wykorzystania kompozytów na szerszą skalę jest brak norm dla elementów wielkogabarytowych. Mostostal Warszawa przetarł jednak tę drogę i jest szansa, że kompozyty będą częściej wykorzystywane w infrastrukturze nie tylko drogowej, co podniesie znacznie jej jakość i zmniejszy koszty utrzymania.
Patrz też: Drugi taki most w Polsce
Quiz. Rodzaje mostów i rekordy długości. Sprawdź swoją wiedzę.