Ściany prefabrykowane z pustaków lub bloczków - zalety i wady
Szybkość budowy ma dla deweloperów ogromne znaczenie. Z tego względu inwestują w prefabrykację – najszybszą technologię budowy. Nie każdy jednak wie, że prefabrykowane są również ściany murowane. Poznaj zalety i wady takich ścian. Dowiedz się, jakie są rodzaje murowanych prefabrykatów.
Spis treści
- Budowa murowanych ścian prefabrykowanych
- Dowóz prefabrykatów i montaż ścian na budowie
- Rodzaje murowanych prefabrykatów
- Zalety i wady prefabrykowanych ścian murowanych
Ceramiczne prefabrykaty wytwarzane są z myślą o dużych budowach. Ze względu na wysoką cenę nie interesują się nimi indywidualni inwestorzy. Dla deweloperów jest to jednak ciekawa alternatywa. Niektórzy z nich sami mają fabryki, w których produkują takie ściany, głównie na własne potrzeby.
Budowa murowanych ścian prefabrykowanych
Prefabrykowane ściany muruje się z najlepszej jakości pustaków lub bloczków silikatowych. W zakładzie pracują maszyny ułatwiające murowanie. Podpierają one ścianę i ograniczają z obu stron. Zaprawa dozowana jest specjalnym podajnikiem.
W ścianach pozostawiane są otwory drzwiowe i okienne, zgodnie z założeniami projektu. Oznacza to, że także nadproża oraz zbrojenia podokienne wykonywane są fabrycznie. W elementach ściennych umieszcza się też zawiesia umożliwiające podczepienie elementów do dźwigu oraz uchwyty do solidnego łączenia ścian w narożach.
Pustaki i bloczki, tak jak na budowie, montowane są na mijankę. Łączenie pióro-wpust sprawia, że wykonywane są tylko spoiny poziome. Ściany są produkowane, magazynowane i transportowane w pozycji pionowej, więc nie muszą być zbrojone pionowo. Wystarczy tak zwane poziome zbrojenie transportowe w pierwszej i przedostatniej poziomej spoinie ściany.
Dowóz prefabrykatów i montaż ścian na budowie
Przed opuszczeniem zakładu (nie wcześniej niż po 3 dniach od wymurowania) ściany ustawiane są na paletach w kontenerach. Dowiezione na budowę ściany ustawia się dźwigiem w wyznaczonych miejscach. Z fundamentem lub stropem łączone są na zaprawę cementowo-wapienną i kotwy stalowe. Poszczególne ściany łączy się wzajemnie przeplatając pręty zbrojeniowe przez umocowane w bocznych krawędziach uchwyty ze stali. Połączenie jest później wypełniane betonem.
Elementy nie są oczywiście otynkowane. Wykończenie przeprowadza się po zakończeniu prac ociepleniowych, gdy dom jest w stanie surowym zamkniętym.
Rodzaje murowanych prefabrykatów
W halach fabrycznych budowane są ściany nośne oraz działowe. Mogą tam powstawać również ściany szczytowe do domów o dachach skośnych oraz ścianki kolankowe, osłonowe bądź attykowe. Nie produkuje się natomiast ścian grubych, które mogłyby pozostawać bez ocieplenia (ściany jednowarstwowe). Ich izolacyjność termiczna zależy w znacznym stopniu od jednorodności. Oznacza to, że narożniki powinny być przewiązane w sposób tradycyjny, a nie połączone na styk. Możliwe jest to tylko wówczas, gdy mur powstaje od podstaw na budowie.
Produkowane ściany nośne mają grubość 18,8 lub 25 cm, a działowe 11,5 cm. Wysokość ścian nie przekracza 3,2 m., a długość 6,3 m. Masa jednej nie jest większa niż 3,5 tony.
Przeczytaj też:
- Elementy murowe silikatowe lub z betonu komórkowego. Budowa z elementów wielkowymiarowych
- Prefabrykaty. Jak projektuje się i buduje domy z prefabrykatów? Przykłady realizacji
- Ściany prefabrykowane: wybieramy gotowe ściany z betonu
Zalety i wady prefabrykowanych ścian murowanych
Zalety:
- wielokrotnie szybsza budowa domu do stanu surowego otwartego;
- mniej zatrudnionych robotników – o ile przy tradycyjnym murowaniu potrzebnych jest 6 robotników, tu wystarczy 2 lub 3;
- wyjątkowa dokładność przygotowywanych fabrycznie ścian;
- możliwość montażu ścian także w niesprzyjających warunkach pogodowych, nawet zimą;
w trakcie budowy ograniczona zostaje liczba tak zwanych prac mokrych.
Wady:
- konieczność wynajęcia dźwigu do rozładunku i ustawiania ścian, co w niektórych sytuacjach może być nie tylko kosztowne, ale też kłopotliwe – na przykład gdy brak dobrego dojazdu na teren budowy
- ograniczone rozmiary dostępnych ścian co spowodowane jest głównie możliwościami ich transportowania (ciężarówka ze zbyt dużymi ścianami nie zmieści się pod niektórymi mostami lub wiaduktami)
- wysoki koszt transportu sprawia, że ściany prefabrykowane dostępne są tylko w promieniu około 100 km wokół fabryki.