Handler teleskopowy HT-285
Większość tego typu urządzeń to maszyny na sztywnym podwoziu przeważnie z 4 kołami skrętnymi. HT-285 pod względem budowy zbliżony jest do, produkowanej w firmie ładowarki teleskopowej. Zasadniczą cechą konstrukcyjną handlera jest przegubowa rama główna, która zapewnia maszynie mały promień skrętu.
Spółka Technocentrum ze Stalowej Woli wprowadziła do sprzedaży Handler teleskopowy HT-285. Prace konstrukcyjne i wdrożeniowe nad nowym produktem trwały od początku 2003 roku. Maszyna została przetestowana, sprawdzona i wdrożona do produkcji seryjnej.
Większość tego typu urządzeń to maszyny na sztywnym podwoziu przeważnie z 4 kołami skrętnymi. HT-285 pod względem budowy zbliżony jest do, produkowanej w firmie ładowarki teleskopowej. Zasadniczą cechą konstrukcyjną handlera jest przegubowa rama główna, która zapewnia maszynie mały promień skrętu.
W części czołowej zainstalowano centralnie wysięgnik teleskopowy z wysuwaną sekcją.
Konstrukcja - poza kompletnymi kabinami - jest produkowana i montowana w Stalowej Woli. Jednostką napędową handlera jest silnik IVECO. Maszyna produkowana jest w dwóch wersjach różniących się mocą silnika. W wersji HT-285 zamontowano silnik IVECO o mocy 71 kW/97 KM, a w wersji HT-285 S silnik IVECO o mocy 94 kW/126 KM. Skrzynia biegów to sterowana elektrycznie, przełączalna pod obciążeniem jednostka znanej światowej marki DANA SPICER. Dysponuje ona 4 przełożeniami do jazdy w przód i 3 przełożeniami do jazdy w tył.
Firma ta jest także dostawcą mostów napędowych do obu wersji maszyny.
Standardowo urządzenie wyposażono w opony bezdętkowe firmy MITAS. Opcjonalnie można dobrać inne opony (w zależności od warunków pracy).
Układ hydrauliczny oparty został na hydraulice MANULI i PARKER o wydajności 110 l/min (maksymalne ciśnienie robocze 210 bar). Układ sterowania oparty jest o hydrauliczno-elektryczny system sterowania. Całość operacji sterowania osprzętem roboczym handlera odbywa się przy pomocy manipulatora (joystick).
Maszyna opcjonalnie dostępna jest w pełnym wyposażeniu na poziomie światowym, łącznie z klimatyzacją i radiem. W handlerze standardowo zamontowano czujnik przeciążenia z sygnalizacją dźwiękową i wizualną włączaną automatycznie w przypadku utraty stateczności handlera. Zapewniono też wygodne i praktyczne mocowanie błyskowej lampy sygnalizacyjnej z wykorzystaniem uchwytu magnetycznego. Umożliwia to łatwy jej demontaż na czas transportu. Handler teleskopowy przystosowany jest do mocowania i szybkiej wymiany różnego rodzaju osprzętu takiego jak: łyżki, chwytaki do bali i rur, wiertnice, krajalnice, widły, lemiesze, itp.. Montaż odbywa się bez konieczności opuszczania kabiny za pomocą odpowiedniego szybkozłącza.
Urządzenie można stosować przy:
1. Załadunku i wyładunku palet, kontenerów, skrzyń o masie do 2800 kg na placach przeładunkowych w magazynach i lotniskach, jak również w takich warunkach gdzie wykorzystanie wózka widłowego jest niemożliwe (np. nie utwardzony grunt).
2. Pracach rolniczych np. transport prasowanej słomy lub siana, krajanie kiszonek itp.
3. Montażu konstrukcji stalowych - handler może zastępować urządzenia transportowo-dźwigowe.
4. Pracach budowlano inżynieryjnych związanych z budową dróg i mostów, osiedli mieszkalnych.
5. Remontach maszyn znajdujących się w terenie (np. wymiana silnika, skrzyni biegów itp.).
6. Pracach ziemnych związanych z przemieszczaniem i załadunkiem masy ziemnej, śniegu itd.
Dane techniczne |
|
Silnik |
|
Producent |
IVECO |
Typ |
4 cyl TAA Tier 2 |
Rodzaj |
turbodoładowany |
Całkowita pojemność |
4 litr |
Liczba cylindrów / ustawienie |
4 / rzędowe |
Współczynnik kompresji |
17:1 |
Maksymalna moc, przy 2300 obr/min |
94 kW |
Moment maksymalny, przy 1400 obr/min |
500 Nm |
Prędkość obrotowa biegu jałowego |
700 obr/min |
Rodzaj chłodzenia |
płynem, wymuszony |
Termostat - temperatura otwarcia |
83-98 oC |
Kolejność pracy cylindrów |
1 - 3 - 4 - 2 |
System paliwowy |
pompa wtryskowa, filtr paliwa, separator wody, podgrzewacz paliwa |
Skrzynia biegów PowerShift |
|
Producent |
DANA-SPICER |
Typ |
1120FMT12664-101 + kontroler |
Rodzaj |
przełączalna pod obciążeniem z przekładnią hydrokinetyczną |
Ilość biegów: przód / tył |
4 / 3 |
Sterowanie |
dźwignia APC50 (joystick) |
Inne |
hamulec tarczowy |
Most przedni |
|
Dostawca |
DANA Italy |
Model |
112/159 (FRONT) |
Rodzaj wejścia |
MECANICS 5C |
Przełożenie przekładni |
9:31 |
Przełożenie redukcji planetarnej |
1:6 |
Mechanizm różnicowy |
45o limited slip (LSP) |
Hamulce hydrauliczne |
mokre wewnętrzne, 6WELLMAN discs |
Mocowanie kół |
8 szpilek z kulistymi nakrętkami DIN74361 |
Most tylny |
|
Dostawca |
DANA Italy |
Model |
112/160 (REAR) |
Rodzaj wejścia |
MECANICS 5C |
Przełożenie przekładni |
9:31 |
Przełożenie redukcji planetarnej |
1:6 |
Mechanizm różnicowy |
45o limited slip (LSP) |
Hamulce hydrauliczne |
mokre wewnętrzne, 6WELLMAN discs |
Mocowanie kół |
8 szpilek z kulistymi nakrętkami DIN74361 |
Felgi i ogumienie |
|
Dostawca |
FAD |
Felga |
14x24 cale, otwór piasty fi 221 mm, 8 otworów na kołki do średnicy fi 275 mm |
Opona: |
|
Ciśnienie w ogumieniu: - dla 17,5 LR24: przód / tył |
0,22/0,22 MPa |
Układ kierowniczy |
|
Kolumna kierownicza |
C.O.B.O |
Jednostka sterowania |
wspomaganie kierownicy z układem LOAD SENSING |
Układ działa na ramę |
Przednią |
Układ hamulcowy |
|
Układ hamulcowy roboczy: |
|
Rodzaj hamulców |
mokre wewnętrzne |
Uruchamianie |
hydrauliczne |
Zawór modulacyjny jednoobwodowy |
max 80-100 bar |
Hamulec postojowy |
ręczny, działający na skrzynię biegów |
Instalacja elektryczna |
|
Rodzaj wykonania |
Jednoprzewodowa z minusem na masie |
Napięcie nominalne |
12 V |
Moc rozrusznika |
3,0 kW |
Alternator |
12 V 90 A |
Zbiornik paliwa |
Pojemność 130 dm3 |
Masa i naciski na osie |
|
Masa ładowarki nieobciążonej |
6900 kg |
Podnoszona masa |
2800 kg |
Gabaryty i pole pracy |
|
Wymiary |
|
A |
Wysokość (przy opuszczonym wysięgniku) 2692 mm |
B |
Szerokość (do zewnętrznych stron opon) 2220 mm |
C |
Szerokość (do środka opon) 1920 mm |
D |
Długość całkowita (do przodu karetki) 5426 mm |
E |
Odległość przedniej osi koła do przodu karetki 1359 mm |
F |
Rozstaw osi 2500 mm |
G |
Odległość tylnej osi koła do tylnego zderzaka 1567 mm |
H |
Prześwit nad podłożem 345 mm |
I |
Wysokość do górnej powierzchni wideł (przy pełnym wysuwie wysięgnika) 5760 mm |
J |
Wysokość do dolnej powierzchni karetki (przy pełnym wysuwie wysięgnika) 5230 mm |
Wewnętrzny promień skrętu 2325 mm |
|
Zewnętrzny promień skrętu 4545 mm |
|
Kąt obrotu karetki 160 stopni |