Drogi betonowe - jest ich w Polsce coraz więcej. Są lepsze od asfaltowych
Drogi betonowe zyskują na popularności. W tej chwili mamy prawie 1000 km dróg A i S o nawierzchni betonowej. Polska stała się liderem w budowie betonowych dróg samorządowych. Niskie koszty budowy i tania eksploatacja, trwałość sięgająca 30 lat, to tylko niektóre zalety dróg betonowych.
Beton daje drogom trwałość i bezpieczeństwo
W Polsce z roku na rok przybywa dróg betonowych, nie tylko autostrad i dróg ekspresowych, ale także dróg lokalnych, samorządowych. Nic dziwnego, tę technologię budowy dróg coraz częściej doceniają drogowcy. Drogi betonowe maja liczne zalety. przede wszystkim są trwalsze i tańsze w budowie od dróg asfaltowych. Już na etapie budowy są ok. 30% tańsze od tych z nawierzchnią asfaltową. Po 30 latach eksploatacji oszczędności mogą przekraczać 50%. Do tego nośność autostrady czy drogi ekspresowej z nawierzchnią betonową jest 3–4 razy wyższa niż nawierzchni tradycyjnej. Drogi betonowe są ponadto bezpieczniejsze - wysoka przyczepność, brak efektu koleinowania, lepsza widoczność podczas jazdy na jasnej, betonowej nawierzchni.
Drogi betonowe to nie tylko niższy łączny koszt budowy oraz eksploatacji. Znacznie mniej jest kosztownych i uciążliwych dla kierowców remontów. Po 30 latach użytkowania nawierzchnia asfaltowa musi być w 100% wybudowana od nowa, a betonowa może służyć jeszcze przez kolejne 20 lat.
Już prawie 1000 km dróg betonowych A i S
W Polsce, na koniec 2021 r. było 962,3 km (20,8%) dróg ekspresowych i autostrad z nawierzchnią betonową. Według danych EUPAVE (Europejskie Stowarzyszenie Nawierzchni Betonowych) nawierzchnia betonowa była także na 45,4 km (0,16%) dróg wojewódzkich, 600 km (0,5%) dróg powiatowych i 1200 km (0,5%) dróg gminnych. Rocznie na sieci dróg samorządowych powstaje ok. 100 km dróg betonowych.
Pod względem ilości powiatowych dróg betonowych jesteśmy na drugim miejscu w Europie, po Belgii, gdzie jest prawie 2,9 tys. km takich dróg. Najwięcej gminnych dróg betonowych jest w Belgii (prawie 20,8 tys. km), Turcji (9,3 tys. km) i Niemczech (4,1 tys. km).
Stowarzyszenie Producentów Cementu