Nawierzchnie asfaltowe na 50 lat. Innowacyjna technologia budowy nawierzchni dróg w Polsce

2014-01-24 12:33
Węzeł Jordanowo otwarty. Autostrada A2 połączona z drogą ekspresową S3
Autor: GDDKiA

Strabag, generalny wykonawca m.in. odcinków autostrad A1, A2, A4 oraz mostu w Toruniu, w swoim laboratorium opracował innowacyjną technologię budowy konstrukcji nawierzchni dróg. Jej zastosowanie przy budowie dróg w Polsce pozwoli wydłużyć eksploatację nawierzchni asfaltowych do 50 lat i, co za tym idzie, zmniejszyć koszty remontów dróg w Polsce.

Budowa 1 km drogi wojewódzkiej w Polsce to ok. 3 mln złotych, budowa 1 km autostrady to nawet 9,6 mln euro (dane GDDKiA, z roku 2013). Nie wiele mniej kosztują później remonty dróg w Polsce.

Strabag zapowiada, ze zastosowanie nowej technologii budowy konstrukcji nawierzchni drogi, opracowanej przez jednostkę badawczo-rozwojowa TPA koncernu Strabag w Polsce, pozwoli obniżyć koszty remontów dróg.

Jak są budowane drogi w Polsce?

Tradycyjna konstrukcja nawierzchni asfaltowej powinna zapewniać trwałość jej użytkowania przez 20 lat. Budowa nawierzchni dróg obecnie składa się z kilku warstw: podbudowa - najniższa warstwa zbudowana ze sztywnych materiałów, np. z kruszywa lub tłucznia; warstwa wiążąca i warstwa ścieralna z betonu asfaltowego lub mieszanek asfaltowych. Przy czym warstwa podbudowy jest elementem konstrukcji który odpowiada za trwałośc całej nawierzchni oraz miejscem gdzie zaczynają powstawać uszkodzenia.

Technologia budowy dróg opracowana przez Strabag

Technologia opracowana przez firmę Strabag zakłada budowę elastycznej, mniej sztywnej, ale wysoko odpornej na działania powtarzających się obciążeń ruchem, warstwy podbudowy. Warstwa wiążąca, która jest warstwą nośną konstrukcji nawierzchni, ma charakteryzować się dużą sztywnością i odpornością na spękania niskotemperaturowe. Materiał odporny na koleinowanie do warstwy wiążącej to mieszanki asfaltowe z wysokim modułem sztywności, od niedawna stosowane przy budowie autostrad, również w Polsce.

Zobacz też: Technologia asfaltu lanego wykorzystana przez Strabag na moście w Toruniu

Innowacyjna technologia ma zapewnić żywotność nawierzchni dróg w Polsce nawet do 50 lat. Idea nie jest nowa. Laboratorium Strabaga skorzystało z doświadczeń i badań prowadzonych przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, ale także w Europie i Azji. Powstały również nowe wytyczne projektowania konstrukcji takich nawierzchni, a także odcinki doświadczalne dróg.

Strabag planuje wykorzystywać nową technologię w Polsce jako przewagę konkurencyjną w inwestycjach "Projektuj i buduj".

.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej