Nawierzchnie asfaltowe. Pierwsze zastosowanie na polskich drogach nowej technologii asfaltu z domieszką gumy
Nową recepturę asfaltu modyfikowanego gumą pochodzącą z rozdrobnionych zużytych opon samochodowych, rozwiązania do budowy dróg, opracowali polscy naukowcy wraz firmą Strabag. Powstają już pierwsze drogi w Polsce z zastosowaniem tej technologii - bardziej opłacalne w budowie, przyjazne środowisku, ciche i wytrzymałe.
Prace badawcze nad modyfikacją asfaltu, polegającą na zwiększeniu w nim ilości miału gumowego ze zużytych i rozdrobnionych opon samochodowych trwały 3 lata. Prowadzili je wspólnie naukowcy z Politechniki Warszawskiej i specjaliści firmy Strabag. Efektem tych prac było uruchomienie i zastosowanie urządzenia do modyfikacji asfaltu gumą, a następnie wybudowanie (w Pruszkowie) drogi doświadczalnej, która przeszła pomyślnie wszelkie próby wytrzymałościowe.
Budowa nowych dróg z wykorzystaniem nawierzchni z asfaltu modyfikowanego
Przyszedł czas na komercyjne wykorzystanie opracowanej technologii - budowę dróg w Polsce z nową nawierzchnią asfaltową - bardziej ekonomiczną, przyjazną środowisku, o lepszych parametrach użytkowych. Firma Strabag jest w trakcie realizacji dwóch kontraktów na ponad 36 mln zł z zastosowaniem asfaltów modyfikowanych gumą.
- W powiecie wrocławskim, między miejscowościami Kamień i Byków, na odcinku długości ok. 2,5 km wbudowywana jest warstwa ścieralna grubości 5 cm z mieszanki opracowanej według specjalnej receptury - prace mają być ukończone w ciągu tygodnia.
- Na początku czerwca ma się rozpocząć kolejna budowa drogi, której inwestorem jest Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzki w Rzeszowie. Umowa zakłada budowę ponad 16 km drogi wojewódzkiej pomiędzy Jarosławiem a Pruchnikiem, z czego prawie 11 km będzie wykonane z zastosowaniem tzw. cichej nawierzchni. Specjalna technologia pojawi się na odcinku, na którym występują ograniczenia poziomu hałasu ze względu na sąsiedztwo zabudowy wielorodzinnej. Na potrzeby tej inwestycji opracowywana jest, rzadko stosowana w Polsce, mieszanka SMA 5, która umożliwia zmniejszenie hałasu powstającego w trakcie użytkowania drogi. Zastosowanie gumy dodatkowo zwiększy trwałość nawierzchni asfaltowej i poprawi jej parametry wytrzymałościowe.