Drzwi automatyczne
Drzwi automatyczne usprawniają komunikację i nie stanowią bariery dla niepełnosprawnych. Drzwi automatycznie rozsuwane z kurtyną powietrzną uniemożliwiają gwałtowną wymianę powietrza zimnego z ciepłym. W tego rodzaju drzwiach automatycznych można zastosować kontrolę dostępu do pomieszczeń, dzięki wykorzystaniu elektronicznych urządzeń.
Rodzaje drzwi automatycznych
Drzwi przesuwne dzielimy na jedno- lub dwuskrzydłowe.
Drzwi dwuskrzydłowe składają się zwykle z dwóch stałych skrzydeł bocznych i z dwóch skrzydeł ruchomych (przesuwnych). Szerokość przejścia jest niemal równa szerokości skrzydeł ruchomych.
Drzwi przesuwne teleskopowe stosuje się, gdy wymagana szerokość otwarcia musi być większa niż to wynika z szerokości zabudowy drzwi (dają przejście do 2/3 szerokości otworu). Dzięki automatycznemu sterowaniu można osiągnąć zmienną szerokość otwarcia w zależności od natężenia ruchu.
Drzwi balansowe mają skrzydła, które przy otwieraniu i zamykaniu obracają się całą swoją płaszczyzną wokół przesuniętej do środka osi. Po otwarciu, prawie całe światło otworu jest dostępne dla ruchu.
Drzwi harmonijkowe mają skrzydła podzielone na równe części i połączone specjalnymi zawiasami. Podczas otwierania przesuwają się na boki i jednocześnie składają. Potrzebują wyjątkowo mało przestrzeni podczas otwierania. Nie mogą być jednak stosowane na drogach ewakuacyjnych.
Drzwi uchylne (przymykowe, rozwierane) mogą być z napędem dźwigni popychających lub z napędem dźwigni ślizgowych. Ze względu na swój ciężar, napęd powinien być montowany na nadprożu. W związku z tym ponad skrzydłem drzwiowym należy pozostawić odpowiednią przestrzeń (80-140 mm). Napęd do drzwi uchylnych może otwierać skrzydło drzwiowe tylko w jednym kierunku, dlatego ze względów bezpieczeństwa takie drzwi powinny się otwierać na zewnątrz.
Drzwi rozsuwane łukowe mają kształt półkola lub wycinka koła. Skrzydła przesuwne wykonane są z profili i szyb łukowo giętych. Czasem stosuje się dwie pary drzwi łukowych w celu uzyskania wejścia o obrysie pełnego koła.
Drzwi karuzelowe (obrotowe) mają dwa, trzy lub cztery skrzydła połączone promieniście. Ich zaletą jest to, że bez dodatkowych urządzeń uniemożliwiają dostanie się do budynku powietrza z zewnątrz. Mogą mieć też często specjalne, wyłamywane skrzydła w celu umożliwienia ewakuacji. Jednak polskie przepisy nie dopuszczają stosowania drzwi karuzelowych na drogach ewakuacyjnych.
Osprzęt do drzwi automatycznych
Aktywator w drzwiach automatycznych jest urządzeniem przesyłającym sygnał do automatu otwierającego. Funkcje te mogą spełniać: urządzenia radarowe (zwykłe - reagujące na każdy ruch lub kierunkowe - reagujące tylko na ruch obiektu zbliżającego się do drzwi), bariery optyczne, różnego rodzaju przyciski ścienne i podłogowe, maty naciskowe, kontrolery dostępu. Stosowanie radarów kierunkowych zalecane jest w drzwiach o skróconym czasie otwierania. Wadą czujników radarowych jest to, że reagują tylko na obiekty będące w ruchu. Aby zapobiec zamykaniu się drzwi, gdy osoba przechodząca znajduje się na linii zamykania, stosuje się barierę świetlną. Jest to urządzenie emitujące wiązkę świetlną, której przerwanie jest sygnałem, że drzwi muszą powrócić do pozycji otwartej. Detektor od strony otwieranej drzwi uchylnych, powinien być umieszczony w takiej odległości, aby nie było możliwości ich samoczynnego uruchomienia. Aby zapobiec wchodzeniu użytkowników w obszar znajdujący się pomiędzy drzwiami a strefą działania detektora, montuje się specjalne barierki. Listwy podczerwieni montowane na skrzydle drzwiowym mają uniemożliwić kolizję ze skrzydłem drzwiowym w czasie, gdy ktoś znajduje się w obszarze otwierania lub zamykania drzwi.
Od lutego 1995 roku na drogach ewakuacyjnych dopuszczono do użytku automatyczne drzwi przesuwne. Muszą być one jednak wyposażone w mechanizmy uniemożliwiające ich zablokowanie (skrzydła drzwiowe muszą się otwierać w każdej sytuacji awaryjnej np. uszkodzenie mechanizmów, brak zasilania, pożar itp.). Dodatkowym warunkiem jest to, że nie mogą one pełnić funkcji drzwi ewakuacyjnych. Innym typem drzwi przesuwnych, stosowanych na drogach ewakuacyjnych, są drzwi z funkcją "panic", których konstrukcja umożliwia uchylanie na zewnątrz wszystkich skrzydeł (ruchomych i nieruchomych). W napędzie drzwi ewakuacyjnych, wbudowane są akumulatory umożliwiające otworzenie się skrzydeł w przypadku braku zasilania oraz mikroprocesorowe urządzenie kontrolujące, które cały czas sprawdza wszystkie funkcje automatyki. W momencie wykrycia usterki, drzwi otwierają się. Niektóre typy napędów do drzwi uchylnych z elektryczną blokadą otwarcia dopuszcza się do stosowania w drzwiach przeciwpożarowych. Sygnał z czujnika dymowego, z centrali przeciwpożarowej lub braku zasilania, powoduje zamknięcie drzwi i odcięcie zagrożonego pomieszczenia od reszty budynku, bez stwarzania zagrożenia dla użytkowników.
Optymalna wysokość przejścia to 2100 mm. Wysokość taka jest najkorzystniejsza również dlatego, że nad drzwiami znajduje się napęd, w którego obudowie zwykle wmontowany jest wyłącznik awaryjny lub przełącznik programowy. Ze względu na konieczność konserwacji, napęd nie powinien być wbudowany w nadproże. Zalecana szerokość przejścia to 1000-2000 mm. Skrzydła o większych szerokościach są bardziej wiotkie. Jeżeli ruch wymaga przejść o szerokości powyżej 2000 mm, zaleca się projektowanie pary przejść. Aby siła bezwładności nie była większa od automatycznie ograniczonej siły zamykania, skrzydło nie powinno ważyć więcej niż 80 kg.
Artykuł z miesięcznika ARCHITEKTURA- murator