"Warszawa 1935". Obraz 3D z użyciem oprogramowania Autodesk
Film "Warszawa 1935" wyprodukowany przez studio animacji i postprodukcji filmowej Newborn, jest pierwszą wierną rekonstrukcją budynków i ulic Warszawy z okresu międzywojennego. Przy pomocy oprogramowania Autodesk® 3ds Max®, twórcy ożywili stolicę sprzed 77 lat.
"Warszawa 1935" to pierwszy na skalę światową film 3D, który odtwarza przedwojenneą Warszawę. Za realizację przedsięwzięcia odpowiada studio animacji i postprodukcji filmowej Newborn, które stworzyło wierną rekonstrukcję stolicy przy pomocy oprogramowania Autodesk® 3ds Max®. By obraz był wiarygodny, przed rozpoczęciem pracy producenci filmu zebrali tysiące materiałów, które posłużyły do odzwierciedlenia charakteru miasta i szczegółów jego architektury sprzed 77 lat.
Przeczytaj również: Cloud computing. Ulepszone programy do projektowania i nowe narzędzia do modelowania informacji o budynku BIM
Oprogramowanie Autodesk® 3ds Max®
Program Autodesk® 3ds Max® przeznaczony jest do modelowania i animacji, renderowania oraz wstępnego compositingu, czyli praktycznie do tworzenia całego filmu - od pojedynczych obiektów po całe sekwencje, które modelowane są przez narzędzia Autodesk. Poszczególne elementy są animowane i łączone w sceny.
– W tak skomplikowanych projektach jak "Warszawa 1935", gdzie liczba wielokątów w jednej scenie osiągnęła 2, 2 mld, musieliśmy opracować autorskie rozwiązania i metodologię, aby udało się pogodzić ilość elementów w scenie z możliwościami renderingu, a ściślej – czasu potrzebnego do wygenerowania jednej klatki filmu - komentuje Tomasz Gomoła, pomysłodawca projektu ze studia Newborn.
Autor: Autodesk
Za produkcję filmu "Warszawa 1935" odpowiada studio animacji i postprodukcji Newborn
Program do animacji Autodesk a przedwojenna Warszawa
Ławki, latarnie, samochody i dorożki zostały odtworzone, m.in. na podstawie zdjęć oraz informacji warszawiaków wspominających tamte czasy. Dzięki technologii Autodesk, filmowcy ożywili natomiast całą Warszawę, zwaną wówczas Paryżem Północy.
– Najbardziej złożona pojedyncza scena obejmuje ponad dwieście kamienic wzdłuż całej ulicy Marszałkowskiej i jej okolicy, wraz ze sklepami na parterze, postaciami i pojazdami. Każda stara reklama, szyld, ma swój odpowiednik w zebranym materiale referencyjnym, wszystko jest autentyczne – dodaje Gomoła.
W rezultacie powstał krótkometrażowy, 20-minutowy obraz 3D, który jest skomplikowanym projektem wyprodukowanym z wykorzystaniem grafiki komputerowej i wirtualnej scenografii. Premiera filmu ma odbyć się w II połowie 2012 roku. Inicjatywa zyskała wsparcie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, patronat UNESCO Polska i jest realizowany przy współpracy merytorycznej z Archiwum Państwowym Miasta Stołecznego Warszawy.