Program Mój elektryk dopłacił do leasingu już ponad 6000 elektryków

2023-03-31 12:32

Mój elektryk to program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 700 mln zł. W ramach programu Mój elektryk przyjmowane są wnioski o dopłaty do elektryków zarówno od osób fizycznych, jak też firm czy instytucji. Jak podał 30 marca Bank Ochrony Środowiska, wartość przyznanych dotacji w ramach tzw. ścieżki leasingowej programu Mój elektryk przekroczyła 200 mln zł.

Spis treści

  1. Mój elektryk - ponad 3000 dopłat do leasingu
  2. Założenia programu Mój elektryk
  3. Jakie auta z dopłatą?
  4. Dla kogo Mój elektryk?
  5. Leasing lub wynajem elektryka z dopłatą
  6. Progi cenowe dla leasingu z dopłatą w programie Mój elektryk
  7. Jaka dopłata do elektryka?
  8. Jak i gdzie złożyć wniosek o dopłatę do elektryka?
  9. Do kiedy program Mój elektryk?

Mój elektryk - ponad 3000 dopłat do leasingu

Od początku funkcjonowania programu, czyli od 2021 roku, do Banku Ochrony Środowiska wpłynęło już przeszło 6 tys. 800 wniosków o dofinansowanie w wysokości ponad 220 mln zł, a aktualna pula środków dostępnych w ścieżce leasingowej programu Mój elektryk wynosi 250 mln zł.

Tylko od początku 2023 o dopłatę do leasingu w programie Mój Elektryk wpłynęło ponad tysiąc wniosków na łączną kwotę 36,5 mln zł.

BOŚ podaje, że największym zainteresowaniem cieszą się dopłaty do leasingu elektrycznych samochodów osobowych. Od początku funkcjonowania programu NFOŚiGW przyznał dotacje do 4 tys. 675 takich aut o łącznej wartości prawie 125 mln zł (z czego w tym roku zaakceptowano 898 wniosków o wartości 23,7 mln zł).

Fundusz przyznał również dotacje do leasingu 1 tys. 258 samochodów dostawczych o wartości 70 mln zł (z czego 195 dotacji o wartości 14,3 mln zł w pierwszych miesiącach 2023 roku), a także 99 pojazdów dwu-lub trzykołowych (przyrost o 12 od początku 2023).

BOŚ przekazał też, powołując się na dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, że na koniec lutego 2023 w Polsce zarejestrowanych było 70 tys. 263 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Przez pierwsze dwa miesiące 2023 ich liczba zwiększyła się o 5 tys. 56 sztuk, co stanowi 56% więcej niż w analogicznym okresie 2022.

Założenia programu Mój elektryk

Mój elektryk to program, w ramach którego można otrzymać dofinansowanie zakupu samochodu elektrycznego. Mój elektryk nie jest zupełnie nowym programem, a właściwie nową odsłoną programu dopłat do zakupu elektryków z 2020 roku. Od 2022 dopłata z programu Mój elektryk objęła także leasing, co jest jednym z najważniejszych jego udogodnień.

Jakie auta z dopłatą?

Program Mój elektryk przewiduje możliwość dofinansowania zakupu samochodów zeroemisyjnych wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania albo wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nich ogniwach paliwowych. Dotacją mogą być objęte tylko fabrycznie nowe pojazdy, które nie były przed zakupem zarejestrowane lub zostały zakupione i zarejestrowane przez dealera samochodowego, importera lub firmę leasingową, z przebiegiem kilometrowym nie wyższym niż 50 km.

Dla kogo Mój elektryk?

Program dopłat Mój elektryk skierowany jest do wszystkich kierowców zainteresowanych posiadaniem elektryka. Wnioski o dopłaty do samochodów elektrycznych mogą składać:

  • osoby fizyczne,
  • firmy, jednostki sektora finansów publicznych, instytuty badawcze, stowarzyszenia, fundacje, spółdzielnie, rolnicy indywidualni oraz kościoły i inne związki wyznaniowe.

Bez względu na formę finansowania pojazdu na prąd (zakup, leasing, najem), warunki wsparcia są takie same.

Leasing lub wynajem elektryka z dopłatą

Ścieżka leasingowa jest prowadzona przez Bank Ochrony Środowiska. Program jest realizowany w formule „jednego okienka” – wnioski o dotację lub dopłatę do leasingu klienci składają u dostawcy pojazdu i cały proces odbywa się za jego pośrednictwem, by jak najbardziej uprościć proces dla klienta. Dotychczas BOŚ zawarł umowy współpracy z 15 firmami leasingowymi. Kolejne firmy leasingowe przystąpią do programu w najbliższych tygodniach.

Dopłaty do leasingu lub najmu samochodu elektrycznego obejmują pojazdy zeroemisyjne kategorii M1, tj. samochody osobowe do przewozu nie więcej niż 8 osób, oraz pojazdy kategorii N1, czyli dostawcze z masą do 3,5 t. Dofinansowanie z funduszu może obniżyć miesięczną ratę za samochód elektryczny o ok. 500-600 zł.

Progi cenowe dla leasingu z dopłatą w programie Mój elektryk

W programie Mój elektryk dla przedsiębiorców obowiązują następujące progi cenowe dla samochodów na prąd:

  • 225 tys. zł netto dla podatników VAT, którzy będą wykorzystywać samochód elektryczny wyłącznie na cele firmowe,
  • 201 tys. 793 zł netto dla podatników VAT, którzy będą korzystać z elektryka także prywatnie,
  • 225 tys. zł brutto dla organizacji niebędących podatnikami VAT.

Jaka dopłata do elektryka?

Dla osób fizycznych

W przypadku osób fizycznych dopłata do elektryka wynosi 18 750 zł. Na większe dofinansowanie mogą liczyć kierowcy z Kartą Dużej Rodziny - 27 000 zł.

Pozostali wnioskodawcy

Wnioskodawcy, którzy nie są osobami fizycznymi mogą liczyć na dopłaty, których poziom zależy od kategorii pojazdu oraz średniorocznego przebiegu. Mogą się przy tym ubiegać o dofinansowanie więcej niż jednego pojazdu.  Dopłatą może być objęty zakup zarówno samochodów osobowych, jak i dostawczych o zeroemisyjnym napędzie (elektrycznych lub wodorowych).

Dla osobowych elektryków firmowych przewidziano dotację w wysokości 18 750 zł lub nawet 27 000 zł, jeśli deklarowany roczny przebieg pojazdu wyniesie co najmniej 15 tys. km. W przypadku samochodów dostawczych dotacja jest jeszcze wyższa, w zależności od przebiegu rocznego – do 50 tys. zł lub do 70 tys. zł, maksymalnie do 20% lub do 30% kosztów kwalifikowanych kupna samochodu.

Fundusz oferuje również wsparcie w wysokości do 4 tys. zł (nie więcej niż 30% kosztów kwalifikowalnych) dla elektrycznych pojazdów dwu- trój- i czterokołowych stosowanych do celów gospodarczych. Poza pojazdami osobowymi (kategoria M1) nie obowiązują limity cenowe.

Trzeba wiedzieć!

Dopłaty do samochodów elektrycznych mają formę refundacji, czyli dotyczy już zrealizowanych zakupów samochodów elektrycznych lub wodorowych. Zastosowany został uproszczony tryb aplikowania o dotację poprzez specjalny moduł Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD) na stronie internetowej Funduszu. Dla wygody wnioskodawców, przygotowano również uproszczony schemat oceny finansowej i ustanawiania zabezpieczeń.

Jak i gdzie złożyć wniosek o dopłatę do elektryka?

Złożenie wniosku o dopłaty do zakupu pojazdów elektrycznych dla nabywców indywidualnych i firm jest szybkie i proste. Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji należy składać w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) dostępny pod adresem www.gwd.nfosigw.gov.pl.

Dofinansowanie dla zwykłych kierowców przyznawane jest na zasadzie refundacji części poniesionych kosztów zakupu samochodu elektrycznego. Aby ją uzyskać, wystarczy przedstawić fakturę zakupu i przejść kilka prostych kroków w formularzu online. Osoba ubiegająca się o dofinansowanie, musi zarejestrować pojazd na terytorium RP, ubezpieczyć go i zobowiązać się, że nie sprzeda nowo zakupionego elektryka przez 2 lata od uzyskania dotacji.

Wniosek o dotację na leasing załatwia się w firmie leasingowej, która podpisała umowę z BOŚ. Z dopłat do leasingu mogą skorzystać m.in.: przedsiębiorcy, osoby fizyczne, spółdzielnie i rolnicy indywidualni, jednostki sektora finansów publicznych, stowarzyszenia i fundacje oraz kościoły oraz inne związki wyznaniowe.

Do kiedy program Mój elektryk?

Okres wdrażania programu Mój elektryk zaplanowano na lata 2021-2026. Nabór wniosków ma potrwać do 30 września 2025 lub wyczerpania środków. Cały proces przyznawania dotacji będzie prowadzony online. Okres kwalifikowalności kosztów ustalono od 01.05.2020 do 31.12.2025 r.

Źródło: Mój elektryk, PAP

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej