Zabudowa samochodów dostawczych, serwisowych i warsztatowych. Systemy i elementy zabudowy samochodów
Zabudowa samochodów dostawczych, serwisowych i warsztatowych to rozwiązanie, dzięki któremu auto może być wykorzystywane do świadczenia mobilnych usług w wielu branżach. Taki warsztat w samochodzie to coraz popularniejsze rozwiązanie, z którego chętnie korzystają m.in. firmy budowlane, instalacyjne, a także ekipy remontowe bądź serwisujące maszyny i narzędzia budowlane. Na rynku dostępne są zabudowy dedykowane do samochodów dostawczych, serwisowych czy warsztatowych. Dowiedz się więcej na ich temat.
Spis treści
- Zasady zabudowy samochodów dostawczych, serwisowych i warsztatowych
- Sposób na zabudowę mniejszych samochodów np. dostawczych
- Modułowe zabudowy samochodów dla fachowców
- Źródło zasilania samochodów serwisowych
- Bagażnik - dodatkowa przestrzeń w samochodach dostawczych
- Tuby dachowe do przewożenia długich elementów
Zasady zabudowy samochodów dostawczych, serwisowych i warsztatowych
Stelaże montażowe do zabudowy samochodów dostawczych, serwisowych i warsztatowych ustawia się zwykle po obu stronach ładowni, pozostawiając pośrodku wolną przestrzeń roboczą z uchwytami mocującymi, w celu zachowania równomiernego obciążenia pojazdu. Kompleksowa zabudowa zazwyczaj projektowana jest na zamówienie, co pozwala na dowolną personalizację nadwozia wielu modeli aut dostawczych niemal każdej marki.
Najczęstszym wariantem zabudowy jest stworzenie w aucie mobilnego warsztatu wyposażonego w specjalistyczny sprzęt danej branży. Poza obudową podłogi, ścian i sufitu [więcej tutaj] można zamontować, m.in. regały z miejscem do przechowywania sprzętu, ścianki, półki na walizki narzędziowe, stół warsztatowy, pojemniki na drobne narzędzia i akcesoria, skrytki na sprzęt pomiarowy, wysuwane platformy, szuflady, blaty, szafki, konstrukcje na specjalistyczny sprzęt, bagażniki lub kontenery.
Regały, szuflady bądź uchwyty stanowiące wyposażenie przestrzeni ładunkowej muszą być wykonane z trwałych, odpornych na wstrząsy oraz uszkodzenia mechaniczne materiałów, by podczas transportu odpowiednio chronić umieszczone w nich przedmioty. W tym celu stosowane są np. dodatkowe wsporniki podtrzymujące, drzwiczki czy elementy stabilizujące poszczególne części regałów i maty antypoślizgowe. Do blokowania towaru można użyć regulowanych drążków teleskopowych lub pasów do mocowania ładunku.
Wszelkie przedmioty znajdujące się w samochodzie muszą być trwale zamocowane, aby nie przesuwały się podczas jazdy, nie hałasowały i nie stanowiły zagrożenia w razie kolizji. W projekcie zabudowy powinno być uwzględnione takie rozłożenie wyposażenia, aby przedmioty o dużej masie znajdowały się na dole, co maksymalnie obniży środek ciężkości pojazdu. Chroni to przed nadmiernym przechyleniem się np. podczas pokonywania zakrętu lub wyprzedzania.
Wszystkie zabezpieczenia muszą spełniać wymagane normy bezpieczeństwa i jakości oraz zapewniać całkowicie bezpieczny transport. Ważna jest technologia produkcji zabudowy, jakość elementów, z których wykonany jest stelaż pod szafki, i dokładność wykonania. Niektórzy producenci zabudów, współpracujący z zagranicznymi dostawcami, przeprowadzają próby zderzeniowe. Zaleca się, by zabudowa uzyskała certyfikat bezpieczeństwa ECE R17 na test zderzeniowy.
Polecany artykuł:
Dzięki aktualnym możliwościom technologicznym firmy specjalizują się w projektowaniu oraz produkcji zabudów dla wielu branż i są w stanie zrealizować nawet najbardziej niestandardowe zamówienie.
Sposób na zabudowę mniejszych samochodów np. dostawczych
Głównym czynnikiem ograniczającym zakres projektu zabudowy jest przestrzeń dostępna wewnątrz pojazdu, dlatego często sprawdza się podwójna podłoga, która może je powiększyć. Producenci zabudowy samochodowej często oferują systemy modułowe, łatwe do modyfikowania lub rozszerzania w zależności od bieżących potrzeb użytkowników.
Szuflady sprawdzają się jako miejsce na różnego rodzaju systemowe walizki narzędziowe i serwisowe, skrzynki przenośne, pojemniki z tworzywa sztucznego, które można układać piętrowo i łączyć ze wszystkimi innymi elementami albo umieszczać na szynach prowadzących i łatwo je wysuwać. Ponadto możliwe jest wstawienie takich akcesoriów, jak pasy, uchwyty na rolki, uchwyty na kanistry, apteczka, generatory, sprężarki i inne pomocne użytkownikowi w codziennej pracy. Warto zauważyć, że producenci starają się, aby konstrukcja zabudowy i wyposażenia (wykonana głównie z aluminium, tworzyw sztucznych czy włókien szklanych) przy odpowiedniej wytrzymałości była możliwie jak najlżejsza. Dzięki temu zwiększa się ładowność zabudowy i zmniejsza zużycie paliwa.
Polecany artykuł:
Modułowe zabudowy samochodów dla fachowców
Konstrukcja modułowe do zabudowy samochodów dostawczych, warsztatowych i serwisowych może być dokładnie dostosowana do wymiarów auta i potrzeb użytkownika, np. z wyposażeniem właściwym dla serwisantów maszyn budowlanych, gospodarczych oraz wykorzystywanych w obrębie hal magazynowych, jak również w opcjach dla pracowników pogotowia wodociągowego, gazowego lub energetycznego. W przypadku samochodów serwisowych możliwe jest zamontowanie różnego rodzaju instalacji olejowych, pneumatycznych czy elektrycznych, zestawów prądowo-powietrznych, oświetlenia roboczego, zabezpieczeń transportowych, maszyn CNC i narzędzi ręcznych oraz elektrycznych.
Ciekawym wariantem jest wykonywana na zamówienie zewnętrzna zabudowa auta dla branży fotowoltaicznej, umożliwiająca bezpieczny transport paneli oraz pozostałych komponentów, w tym elementów konstrukcyjnych. Zabudowa wnętrza samochodu obejmuje systemy zabezpieczające panele oraz elementy instalacji na czas transportu, a także wyposażenie służące do przechowywania narzędzi i elementów montażowych.
Źródło zasilania samochodów serwisowych
Bardzo ważnym elementem zabudowy, zwłaszcza samochodu serwisowego, jest źródło zasilania. W zależności od potrzeb stosuje się przenośne jedno- i trójfazowe agregaty prądotwórcze, które można wyposażyć w dodatkowe opcje, np. układ stabilizacji napięcia (AVR), moduł spawalniczy, funkcję rozruchu elektronicznego (akumulator w zestawie), obudowę pełniącą rolę izolacji akustycznej. Agregat może być zamontowany na specjalnej wysuwanej aluminiowej platformie w pobliżu drzwi bocznych furgonu albo na stałe wewnątrz samochodu, z odprowadzeniem spalin poprowadzonym przewodem przez otwór w podłodze. Alternatywnym rozwiązaniem jest przetwornica napięcia (inwerter), przetwarzająca prąd stały o napięciu 12 V z instalacji samochodowej na prąd zmienny o napięciu 230 V.
Urządzeniem najczęściej montowanym na stałe w autach branżowych jest kompresor, który pozwala m.in. na użycie narzędzi pneumatycznych, będący integralną częścią systemu zabudowy lub umieszczony na wspólnym stelażu z agregatem prądotwórczym.
Bagażnik - dodatkowa przestrzeń w samochodach dostawczych
Funkcjonalność samochodów zarówno warsztatowych, serwisowych, jak i dostawczych zwiększają bagażniki dachowe służące do przewożenia długich elementów, np. rur, prętów, słupków czy drabin. Najczęściej oferowane są:
- relingi i kosze dachowe,
- bagażniki dachowe z belkami lub listwami bocznymi zabezpieczającymi ładunek oraz
- bagażniki na drabiny, zaprojektowane tak, aby maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń.
Wśród proponowanych rozwiązań wyróżniają się stalowe aerodynamiczne belki dachowe, których profil redukuje hałas do 60%, a opór aerodynamiczny do 30%. Dostępne są one w pięciu różnych długościach, w zależności od typu pojazdu. Mają je choćby aluminiowe modele koszy dachowych, wyposażone w rolkę transportową ułatwiającą załadunek długich elementów.
Do wielu prac budowlanych i instalacyjnych niezbędna jest drabina. Oprócz standardowych bagażników dostępne są również specjalnie zaprojektowane do przewożenia drabin:
- niewymagające wchodzenia na samochód.
- specjalne konstrukcje opuszczane do tyłu przy pomocy systemowej manualnej prowadnicy wyposażonej w specjalne suwaki w przypadku niższych aut.
- dynamiczny bagażnik dachowy z opuszczaną konstrukcją ułatwiającą załadunek oraz rozładunek nawet bardzo ciężkich drabin z poziomu podłoża (bardziej zaawansowane rozwiązanie). Układ wspomagania stanowią amortyzatory gazowe. W najmniejszych samochodach nie są one konieczne, przy średnich stosuje się jedną sprężynę, przy największych – trzy. W każdym przypadku drabinę wystarczy lekko podnieść, a całość unosi się bez większego wysiłku. Tego typu bagażniki są dostępne w różnych wersjach, np. do transportu jednej czy dwóch drabin bądź modeli szerokich. Zarówno prowadnicę bagażnika na drabinę, jak i dynamiczny bagażnik dachowy można opuścić aż do poziomu drogi, co eliminuje konieczność użycia dodatkowych sprzętów w celu dostania się na dach.
Trzeba też pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu drabin podczas transportu. Można do tego użyć tradycyjnych pasów transportowych lub np. specjalnych zacisków (klamer) z hakami ze stali nierdzewnej. Ich konstrukcja pozwala na dużo szybsze zamocowanie nawet 4-elementowej drabiny.
Tuby dachowe do przewożenia długich elementów
Do przewożenia długich elementów, takich jak rury, przewody czy pręty, warto wykorzystać specjalne, zamykane na kluczyk pojemniki, zwane tubami dachowymi, które montuje się na dachu auta. Ich opływowa konstrukcja z aluminium i tworzywa sztucznego waży ok. 8–10 kg, jest bardzo wytrzymała i gwarantuje bezpieczeństwo przewożonych materiałów. W takich tubach można przewieźć np. 50 rurek miedzianych lub materiałów o podobnym profilu, których średnica nie przekracza 1,5 cm. W zależności od modelu tuby transportowane materiały mogą mieć maks. długość 2–3 m.