Systemy naturalnej wentylacji w budynku centrali koncernu MAN
Systemy naturalnej wentylacji zdobywają coraz większą liczbę zwolenników. Ich ekologiczny i energooszczędny charakter sprawia, że inwestorzy chętnie sięgają po tego typu rozwiązania, szukając alternatywy dla typowych systemów klimatyzacyjnych. Przykładem może być budynek centrali koncernu MAN w Monachium wyposażony w nowoczesny system naturalnej wentylacji firmy D+H.
Budynek firmy MAN, producenta samochodów ciężarowych, autobusów oraz maszyn i pojazdów użytkowych, należy do ciekawszych obiektów architektonicznych w Monachium. Jego futurystyczne i harmonijne kształty już z daleka przyciągają wzrok. Jednak nie tylko walory estetyczne świadczą o wyjątkowości tego budynku.
Na uwagę zasługują również zastosowane w nim rozwiązania techniczne, m.in. zaprojektowany przez firmę D+H system naturalnej wentylacji pomieszczeń oparty na równolegle wysuwnych oknach na profilach Reynaers wyposażonych w napędy CDC i VLD. W odróżnieniu od tradycyjnych okien rozwierno-uchylnych, powierzchnia okna nie jest wychylana, tylko wysuwana równolegle do szklanej fasady. Zapewnia to znacznie wyższe parametry wymiany powietrza niż w przypadku rozwiązań tradycyjnych, a dodatkowo zapewnia ciekawy efekt wizualny – monolityczna początkowo fasada budynku, w momencie wysunięcia okien, nabiera trójwymiarowości.
Autor: Grupa D+H
Za otwarcie okna odpowiadają w każdym przypadku dwa napędy łańcuchowe CDC 200/350 BSY+ o kompaktowej budowie z wysuwem zaprogramowanym na 300 mm oraz liniowy napęd blokady VLD 51/038. Uzyskano dzięki temu gwarancję stabilnego otwarcia oraz pełną szczelność każdego z okien. Co więcej, wszystkie zastosowane napędy zabudowane są wewnątrz systemu profili, dzięki czemu nie są one widoczne i nie wpływają na wygląd ogólny budynku, zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. Sterowanie oknami odbywa się poprzez panele znajdujące się przy wejściu do wszystkich pomieszczeń. Pozwala to korzystającym z nich osobom na dopasowanie wietrzenia do indywidualnych potrzeb. Łącznie w całym budynku zastosowano 88 napędów CDC i 44 napędy ryglujące VLD.