Wyróżnij, stwórz, ukształtuj na nowo - estetyczna rola sufitów podwieszanych w projektowaniu architektonicznym
Przykłady wykorzystania sufitów podwieszanych we współczesnej architekturze coraz wyraźniej podkreślają ich znaczenie w kształtowaniu wizualnego i estetycznego środowiska otoczenia człowieka. Wskazują na szczególną rolę, która wykracza poza typowe, techniczne zastosowania - poprawę klimatu akustycznego wnętrza obiektów użyteczności publicznej, obniżenie stropu czy ukrycie różnego typu instalacji.
Nie tylko wartość użytkowa
Sufity podwieszane najlepiej prezentują pełnię swoich możliwości w obiektach wielkoprzestrzennych, o dużej powierzchni stropu, a jednocześnie o specyficznym i często zupełnie różnym przeznaczeniu (biura, uczelnie, centra handlowe, zakłady przemysłowe). Technologie montażu w połączeniu z możliwością doboru parametrów płyt sufitowych gwarantują dopasowanie i pogodzenie szeregu kryteriów technicznych, wśród których do najistotniejszych można zaliczyć osiągnięcie optymalnego komfortu akustycznego. Znaczenie sufitu podwieszanego jest tak duże, przede wszystkim ze względu na możliwość skorygowania i zmiany wielu negatywnych czynników wpływających na użytkowników obiektu, czy to w wyniku uwarunkowań architektonicznych konstrukcji, wpływu środowiska zewnętrznego, czy też potrzeby zmiany funkcji poszczególnych pomieszczeń w obiekcie. A co za tym idzie konieczności ukształtowania niejako na nowo warunków panujących w obiekcie.
Czysty montaż to cecha charakterystyczna dla technologii sufitów podwieszanych. Pozwala wykonywać wszelkie prace instalacyjne w niemal gotowym obiekcie. Umożliwia osiągnięcie zakładanych efektów funkcjonalnych, wizualnych czy technicznych, w końcowej fazie realizacji inwestycji lub remontu adaptującego obiekt do nowych funkcji. Najczęściej jednocześnie podnosząc standard budynku. Sposób instalacji pozwala, w razie potrzeby, na szybką modyfikacje sufitu i precyzyjną adaptację projektu do potrzeb klientów. |
Przykłady wykorzystania sufitów podwieszanych w konkretnych obiektach budowlanych nie muszą skupiać się na prezentacji perfekcyjnego spełnienia założeń technicznych projektu. Coraz większa liczba realizacji pozwala zaprezentować interesujące wizje architektoniczne, których wykonanie było możliwe dzięki wykorzystaniu sufitów podwieszanych - standardowych, wyspowych, monolitycznych, a nawet kolorowych.
Klasyka w nowej roli
Projekt budynku duńskiej fabryki kompozytów w Middelfart otrzymał w 2007 roku nagrodę European Steel Design Award. Przede wszystkim za harmonijne wkomponowanie obiektu w naturalny pejzaż. Ale szczególny zamysł architektoniczny najlepiej widoczny jest wewnątrz. W jednej przestrzeni o kubaturze 20.000 m3 połączono działy produkcji, rozwoju, administracji i logistyki, a nawet parkingi. Koncepcji łączenia przestrzeni przyświecała idea podkreślenia „tożsamości jednostki, jako tożsamości zespołu” - jak określił to jej twórca, architekt Jan Sondergaard. Rozwiązaniem, które najpełniej wspierało to założenie pod względem estetycznym były klasyczne sufity podwieszane. Ich biel odpowiadała oszczędnej w wyrazie surowości kompozycji, a dzięki wysokiemu współczynnikowi odbicia światła pomagała także wykorzystywać w sposób optymalny naturalne światło słoneczne.
Ze wszystkich biur, laboratoriów, pomieszczeń administracyjnych otwiera się widok na przestrzeń produkcyjną, a poprzez transparentne przeszklenia całego budynku również na otaczającą przyrodę. Ze względu na bliskie sąsiedztwo pomieszczeń biurowych, produkcyjnych, korytarzy, stołówki itd. zadaniem sufitu było ukształtowanie czasu pogłosu i optymalnego komfortu akustycznego sąsiadujących ze sobą pomieszczeń. Ponadto, oprócz czujników dymu, całe oświetlenie i instalacje elektryczne zostały umieszczone w suficie podwieszanym, w jednej listwie systemowej.
Gra kolorem
Młodzież to najbardziej wymagająca i krytyczna grupa odbiorców. Projektowanie obiektów użyteczności publicznej dla tej grupy użytkowników to wyzwanie, ale i okazja do rozwiązań niestandardowych, ciekawych i ambitnych. Przykładem może być nagrodzony tytułem School Prize 2007 (za całościowy projekt architektoniczny) budynek holenderskiego liceum.
Od strony technicznej sufity podwieszane w budynku szkoły uwzględniają wymagania bezpieczeństwa pożarowego, akustycznego i higienicznego. Jeśli chodzi o estetykę, architektura jest wyrazem atmosfery świeżości i lekkości, w której kreowaniu sufity podwieszane biorą szczególny udział. W efekcie budynek o nowoczesnej architekturze i wyszukanym wnętrzu podkreśla unikalny charakter miejsca. W kształtowaniu atmosfery pomieszczeń dużą rolę odgrywa kolor. Wykorzystanie na sufitach pastelowych paneli (w różnych barwach) rozjaśnia relatywnie niskie pomieszczenia.
Użycie płyt sufitowych korespondujących ze ścianami to udany zabieg łączenia płaszczyzn wspólną tonacją. Inną rolę odgrywa mieszanka kolorów na wysokim stropie holu głównego szkoły. Tu różnobarwne panele „oswajają” dużą przestrzeń nadając jej wrażenie przytulności i świeżości.
Wyspy szczęśliwe
Paryski salon wystawienniczy „Espace Mobalpa” mieści się na trzech poziomach historycznego budynku. Jednak jego wnętrze, dzięki sufitom podwieszanym, zostało diametralnie przekształcone w nowoczesną i atrakcyjną wizualnie przestrzeń. Efekt osiągnięto przez zastosowanie połączenia sufitu monolitycznego z systemem akustycznych sufitów wyspowych, zawieszonych swobodnie poniżej poziomu stropu. Podwójna wysokość sufitu pozwala na wykorzystanie elementu iluzji i podwójnej głębi. Dzięki temu możliwe było płynne i harmonijne przekształcenie wnętrza w miejsce o nowoczesnym designie, bez ingerencji w historyczną strukturę i bryłę budynku.
Sufit wyspowy okazał się także przydatny w realizacji estetyczno–użytkowej koncepcji renowacji wnętrza budynku Poczty Holenderskiej w Apeldoorn. Oprócz obniżenia odległego stropu, wyspa - dzięki kontrastowi z sufitem kratownicowym - podkreśliła centralne miejsca hali. Efekt wykorzystano do „umeblowania” przestrzeni również na wysokości wzroku odwiedzających. Obniżoną powierzchnię sufitu wyróżniono przez nadruk w formie czytelnej mapy komunikacyjnej dla klientów.
Jak z jednej bryły
Nowe skrzydło Pałacu Pokoju w Hadze o powierzchni 7.000 m2 mieści: bibliotekę, czytelnię, audytorium, pomieszczenia Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości oraz Trybunału Arbitrażowego.
Założenia architektoniczne obiektu przewidywały montaż sufitu podwieszanego tak, aby niewidoczne były klasyczne linie podziału płyt. Dlatego wybrano sufit monolityczny. Na podwieszonej konstrukcji zamocowano panele sufitowe, spoiny zostały uszczelnione szpachlą i oszlifowane. Na całość natryskiwano tynk, który dał w efekcie bardzo gładką powierzchnię. Jednocześnie, ze względu na funkcję pomieszczeń wykorzystano sufit, jako element kształtujący akustykę.
Projekt przewidywał również włączenie barwy sufitu w koncepcję architektoniczną całego budynku. Sufit w wielofunkcyjnym holu został zaprojektowany w czterech różnych, intensywnych barwach, które ożywiają i ocieplają ogromną przestrzeń. Co ciekawe, zgodnie z zamysłem architektów sufity holu (żółty i fioletowy) przechodzą przez szklaną ścianę frontową na zewnątrz fasady. Dzięki dużym przeszkleniom wyrazista kolorystyka sufitu jest doskonale widoczna z zewnątrz. Płaszczyzna sufitu i szklanej fasady przenikają się wzajemnie (podobnie bryła łącznika między starym i nowym budynkiem). Dla patrzącego z zewnątrz, sufit podwieszany holu jest elementem kształtującym również zewnętrzną architekturę budynku.
***
Optymalne kształtowanie warunków akustycznych w pomieszczeniach, poprawa bezpieczeństwa pożarowego, ukrycie w przestrzeni między stropem a sufitem podwieszanym różnego typu instalacji i systemów (klimatyzacja, nagłośnienie, tryskacze) przy jednoczesnej gwarancji szybkiego dostępu do nich bez konieczności demontażu całej płaszczyzny sufitu - to ważne, ale nie jedyne cechy skłaniające do stosowania sufitów podwieszanych. Na tworzenie optymalnego klimatu wewnętrznego, a więc środowiska przyczyniającego się do dobrego samopoczucia użytkowników, ma przecież wpływ również komfort estetyczny - niejednokrotnie decydujący o pozytywnym nastawieniu do otoczenia.