S17 - Zamość – Hrebenne - podpisana umowa. Aktualności z budowy S17, mapa
Kolejne kilometry S17 zaprojektuje i zbuduje Budimex. Najnowszy odcinek drogi ekspresowej S17 to: węzeł Zamość Wschód - węzeł Zamość Południe o długości ok. 12,4 km. Dowiedz się na jakim etapie jest budowa S17, która połączy stolicę z granicą w Hrebennem.
W artykule:
- S17 – podstawowe informacje
- S17 – odcinki w budowie
- S17 – odcinki oddane do użytku
- S17 – odcinki projektowane
- S17 – mapa
S17 – podstawowe informacje
S17 to droga ekspresowa Warszawa – Hrebenne, która powstaje w ciągu trasy europejskiej E372. Połączy stolicę z Lubelszczyzną oraz z granicą z Ukrainą w Hrebennem, w kierunku Lwowa. Na początkowym odcinku (od S8 do A2) droga będzie Wschodnią Obwodnicą Warszawy (WOW).
Droga ekspresowa S17 zapewni lepszą komunikację na obszarach wschodniej Polski. Zagwarantuje swobodny przepływ osób, towarów i usług, nie tylko między województwami mazowieckim i lubelskim, ale także poza granicami kraju. Pomiędzy Kurowem, a Piaskami odcinek wspólny z drogą ekspresową S12 będzie główną osią transportową w województwie lubelskim.
Polecany artykuł:
S17 – aktualności
W październiku 2022 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Lublinie podpisała z Budimeksem umowę na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S17 Piaski-Hrebenne, odcinek nr 6: węzeł Zamość Wschód - węzeł Zamość Południe o długości ok. 12,4 km.
Prezes Budimeksu zadeklarował, że prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 36 miesięcy od daty podpisania umowy bez okresów zimowych (tj. od 16.12. do 15.03).
W marcu 2021 WINB w Warszawie wydał pozwolenie na użytkowanie dla dwóch odcinków S17: od węzła Lubelska do obwodnicy Kołbieli (ok. 15,2 km) oraz dla obwodnicy Kołbieli (ok. 8,7 km). Decyzja ta pozwoliła na wprowadzenie stałej organizacji ruchu (SOR), a co za tym idzie zlikwidowanie ograniczenia prędkości do 80 km/h, które do tej pory obowiązywało na tych dwóch fragmentach trasy między Warszawą a Lublinem. Teraz kierowcy mogą podróżować z prędkością do 120 km/h.
Budowa drogi S17 między węzłem Lubelska a węzłem Kurów Zachód została podzielona na siedem odcinków. Pięć z nich, od końca obwodnicy Kołbieli do węzła Kurów Zachód, o łącznej długości ok. 71 km, udostępnione zostało do użytku w 2019 roku. Natomiast w lipcu 2020 roku kierowcy otrzymali do dyspozycji dwie jezdnie na wspomnianych odcinkach od węzła Lubelska do końca obwodnicy Kołbieli.
S17 - Zamość – Hrebenne
Zakres inwestycji realizowanej przez Budimex obejmuje przygotowanie projektu i budowę drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym (dwa pasy ruchu w obu kierunkach z pasami awaryjnymi). Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie i drogi do obsługi ruchu lokalnego.
Odcinek rozpocznie się węzłem Zamość Wschód, który będzie wybudowany na przecięciu z drogą krajową nr 74, w okolicach miejscowości Jarosławiec.
Trasa przebiegać będzie na wschód od obecnej drogi krajowej nr 17, ominie Barchaczów oraz Łabunie i zakończy się węzłem Zamość Południe w okolicach Wólki Łabuńskiej, na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku miejscowości Tyszowce. W ramach inwestycji rozbudowany będzie także fragment DK74 od Zamościa do Miączyna o długości ok. 4 km.
S17 - Zamość – Hrebenne w liczbach:
- Liczba jezdni i pasów ruchu: 2x2
- Szerokość pasa ruchu: 3,5 m
- Szerokość pasa awaryjnego: 2,5 m
- Szerokość poboczy: 0,75-4,0 m
- Obciążenie: 115 kN/oś
- Wartość umowy: 358 239 357,00 zł netto
- Termin zakończenia robót: 36 miesięcy
Autor: Budimex
S17 - droga ekspresowa odcinek Garwolin-Kurów
S17 – odcinki oddane do użytku
W ubiegłym roku do użytku oddane zostało pięć odcinków S17 - od końca obwodnicy Kołbieli do węzła Kurów Zachód. To ponad 70 km nowej drogi o nawierzchni betonowej. Aktualnie drogą ekspresową możemy pokonać 140 km, aż do Piask. Udostępniono również jezdnię przyszłej drogi ekspresowej na odcinku od węzła Lubelska do obwodnicy Kołbieli.
- 6 września 2019 obwodnica Ryk została włączona do drogi szybkiego ruchu S17. Jeszcze nie tak dawno, z powodu EURO 2012, w ramach kontraktów firmy budowały po kilkadziesiąt kilometrów dróg w o połowę krótszym czasie. Wiadomo jak to się przełożyło na jakość tych dróg i kondycję firm. Nic zatem dziwnego, że obecnie nawet 13-kilometrowy odcinek, bo tyle ma obwodnica Ryk, bo czterech latach budowy jest uroczyście – bo z udziałem ministra infrastruktury – oddawana do użytkowania.
Umowę na obwodnicę Ryk podpisano 9 listopada 2015 z firmą PORR Polska Infrastructure. To trzeci w tym roku odcinek S17 oddany do użytkowania. A to oznacza, że wraz z 15-kilometrową obwodnicą Ryk dostępny jest ok. 140 km dwujezdniowej drogi ekspresowej, od początku obwodnicy Garwolina, przez wschodnią obwodnicę Lublina, aż do końca obwodnicy Piask. Na obwodnicy Ryk trwają jeszcze prace na drogach dojazdowych, dlatego obowiązuje tam jeszcze ograniczenie prędkości do 100 km/godz. Nawierzchnia drogi jest wykonana z betonu cementowego. Warto dodać, ze w ramach zadania wybudowano blisko 200-metrowy most na rzece Wieprz.
- Z kolei 18 czerwca 2019 GDDKiA włączyła do ruchu 13 kilometrów drogi pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód, a teraz poinformowała o otwarciu kolejnego 30-km odcinka. Chodzi o 25,2-kilometrowy fragment od końca obwodnicy Garwolina do granicy z województwem lubelskim oraz 5,2-kilometrowy odcinek do węzła Ryki Północ, gdzie kierowcy zjadą na stary przebieg DK17.
Przypomnijmy, że roboty budowlane, za których realizację odpowiedzialna była firma Budimex, rozpoczęły się w marcu 2017 i były prowadzone w trybie „projektuj i buduj”. Budowa kosztowała ponad 644 mln zł. Cały odcinek trasy ma nawierzchnię betonową.
Na trasie S17 powstały m.in. trzy węzły drogowe – Górzno, Gończyce i Trojanów oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych. Na obu zrealizowanych odcinkach wbudowane zostało łącznie ok. 328 tys. ton betonu cementowego, ok. 155 tys. ton mas bitumicznych oraz ok. 3 mln ton nasypów. Nowa trasa powstała w większości w miejscu starej drogi krajowej nr 17. Jedynie na wysokości Gończyc i Trojanowa biegnie po nowym śladzie pełniąc funkcję obwodnicy tych miejscowości. Jezdnia nowej drogi w kierunku Warszawy w dużej mierze wykorzystuje korpus szosy wytyczonej niemal 200 lat temu w czasach Dyrekcji Generalnej Dróg i Mostów Królestwa Polskiego.
Inwestycja była realizowana na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad (GDDKiA). Powstała przy dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Polecany artykuł: